تازه‌های سیاسی

تهدید و سرکوب، مانع از ادامه اعتراضات در ایران نشد

در حالی که نت بلاکز اعلام کرده است که سطح دسترسی به اینترنت در ایران حدود ۵ درصد است، شبکه جهانی کلمه به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد، شامگاه دوشنبه ۲۷ آبان، اعتراضات از شرق تهران در میدان پروین تهرانپارس در مدت‌زمانی اندک به میدان صادقیه در غرب تهران و از آنجا به قلعه حسن‌خان (شهر قدس) رسیده است.

یک منبع آگاه به شبکه جهانی کلمه گفته است: در قلعه حسن خان (شهر قدس) به صدای تیراندازی به گوش می‌رسید.

همزمان خبر رسیده است که بسیجی‌ها و نیروهای لباس شخصی، دانشجویان تهران را در محوطه دانشگاه محبوس کرده بودند.

بنا بر گزارشهای دیگری از جنوب غرب ایران، در کیان‌شهر اهواز نیز درگیری‌ها بین معترضان و مأموران امنیتی ادامه داشته است. در ماهشهر که به مهد صنعت پتروشیمی ایران مشهور است، بسیج و سپاه با مردم درگیر شده‌اند. بر اساس خبرهای تأیید نشده شماری از مردم معترض و نیز چند نفر از نیروهای سرکوبگر در نتیجه این درگیری‌ها تعدادی کشته شده‌اند.

به دنبال این درگیری‌ها، مسیر پتروشیمی شهرک چمران از ماهشهر و سربندر مسدود شد.

به دنبال قطعی اینترنت در ایران، از میزان سرکوب‌ها، شمار مجروحان و تعداد کشته‌شدگان اطلاعی در دست نیست..

در همین رابطه، شیرین عبادی در نامه‌ای از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواست که فوراً به قطع اینترنت جهانی و سرکوب اعتراضات، اعتراض کند.

این حقوق دان برجسته بین المللی که پیشتر جایزه صلح نوبل را دریافت کرده، در این نامه نوشته است: «قطع شبکه جهانی اینترنت با انگیزه سیاسی، حق آزادی بیان و آزادی اجتماعات ایرانیان را ضایع می‌کند. این امر همچنین مانع برقراری ارتباط معترضان با یکدیگر و سایر نقاط جهان می‌گردد و سبب می‌شود آنها بیشتر در معرض خشونت نیروهای امنیتی قرار بگیرند. به همین دلیل ما از شما می‌خواهیم به عنوان دبیر کل سازمان ملل متحد از مقام‌های جمهوری اسلامی بخواهید فوراً قطع اینترنت جهانی و سرکوب وحشیانه معترضان به گران شدن سوخت را متوقف کنند.»

خانم عبادی از شهروندان ایرانی خواسته است با امضای این نامه از درخواست او از دبیرکل سازمان ملل پشتیبانی کنند.

دکمه بازگشت به بالا