تازه‌های سیاسی

تأکید سخنگوی سازمان ملل بر حق اعتراض آزادانه مردم ایران

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان با نگرانی روند سرکوب اعتراضات در ایران را دنبال می‌کند. وی همچنین بر حق راهپیمایی آزادانه مردم تأکید کرد. در همین حال اعتراضات در تهران، کیانشهر اهواز و ماهشهر و شمار دیگری از مناطق ایران ادامه یافت.

نشست خبری روزانه استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل درباره منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه بود. اما یکی از خبرنگاران با طرح پرسشی بحث را به اعتراضات سراسری در ایران و سرکوب بی‌سابقه معترضان کشاند. سخنگوی سازمان ملل در پاسخ گفت:

«دبیرکل با نگرانی وقایعی را که اخیراً در ایران اتفاق افتاده دنبال می‌کند، به ویژه درگیری‌هایی که در آخر هفته [در شهرهای ایران] بین نیروهای امنیتی و معترضان اتفاق افتاد. عده‌ای جان خود را از دست دادند و این بسیار غم‌انگیز است. دبیرکل سازمان ملل در ماه اکتبر درباره اعتراضات خیابانی [در عراق] خواهان خویشتنداری همه طرف‌ها شد. این موضوع درباره ایران هم صادق است.»

دوجاریک در ادامه سخنانش به نقض حقوق بشر در ایران اشاره کرد و افزود: «ما یک چارچوب حقوق بشری داریم که بین آزادی راهپیمایی مردم و احترام به حقوق دیگران از جمله تمایل مردم برای ادامه زندگی، تعادل برقرار کرده است. اما موضوع اصلی این است که مردم حق راهپیمایی آزادانه دارند.»

مقامات و نیروهای امنیتی نظام تهران، به رغم پش بینی قانون اساسی ایران مبنی بر قانونی بودن برگزاری تجمعات اعتراضی، اما معترضان را آشوبگر و وابسته به دشمنان خارجی توصیف می کنند.

دکمه بازگشت به بالا