تازه‌های سیاسی

ادامه اعتراضات گسترده در ایران؛تعطیلی تعدادی از مدارس و دانشگاه‌های مهم

سه برابر شدن قیمت بنزین آزاد بر اساس تصمیم شورای عالی اقتصادی سران قوا، به بروز اعتراض‌های مردمی در شماری از شهرهای ایران انجامید. گزارش‌های رسمی از سه کشته و گزارش‌ها از ده‌ها کشته در جریان این اعتراض‌ها روایت دارند.

باوجود ادامه قطع اینترنت در ایران، ویدیوهایی از تداوم اعتراضات در برخی نقاط ایران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در شماری از آنها شدت اعتراضات و خشونت‌ها علیه معترضان از جمله شلیک مستقیم به آنها قابل مشاهده است.

چند دانشگاه مهم ایران مانند دانشگاه شیراز و دانشگاه آزاد اصفهان تعطیل شده‌اند. تجمعاتی در دانشگاه تهران و تبریز در حمایت از معترضان برگزار شده است.

از سویی دیگر رهبر ایران معترضان را «اشرار» و «کینه‌ورز» و «انسان‌های ناباب» خواند و اعتراف کرد که تعدادی در این اعتراض‌ها کشته شده‌اند.

حسن روحانی، رئيس‌جمهور ایران نیز معترضان را تهدید کرد که از طریق دوربین‌های مدار بسته شناسایی می‌شوند. علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز معترضان را وابسته به «منافقین» خوانده است.

گزارش‌هایی درباره تخریب و آتش زدن بیش از ۱۰۰ بانک در شهرهای مختلف و حملات گسترده به اماکن دولتی و حوزه‌های علمیه منتشر شده است.

در این میان تصاویری از آتش زدن تصویر علی خامنه ای رهبر ایران منتشر شده و معترضان شعارهایی علیه کمک‌های نظام به گروه‌های شبه‌نظامی در فلسطین و لبنان سر داده‌اند.

به گفته ای بسیاری از فعالان مدنی آتش زدن و تخریب اماکن عمومی کار خود نیروهای سپاه است تا بتوانند معترضان را سرکوب کنند بینندگان شبکه جهانی کلمه نیز در تماس با شبکه جهانی کلمه تخریب اماکن عمومی و بانک ها توسط خود نیروهای سپاه را تایید کرده اند.

شبکه ناظران اینترنت موسوم به «نت‌بلاکز» که اختلال و قطع اینترنت را در نقاط مختلف جهان رصد می‌کند، می‌گوید، اینترنت در ایران با اختلال قابل توجهی روبه‌رو شده است و شبکه‌های تلفن «همراه اول»، «رایتل» و «ایران‌سل» در ایران شنبه از ساعت شش عصر به وقت محلی خاموش شده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا