تازه‌های سیاسی

واکنش آمریکا به قطعی اینترنت در ایران

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شنبه ۲۵ آبان اقدام حکومت ایران در قطع اینترنت را محکوم کرد.

مورگن اورتگاس در توییتی نوشت: ایالات متحده در کنار مردم رنج دیده ایران می‌ایستد که اکنون علیه تازه‌ترین بی‌عدالتی توسط حکومت فاسد دست به اعتراض زده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرده است: ما تلاش‌ها برای قطع دسترسی به اینترنت را محکوم می‌کنیم. بگذارید آنها حرف‌ بزنند.

در عین حال سفیر آمریکا در آلمان نیز خواستار همکاری آمریکا و اروپا برای بازگرداندن اینترنت «بدون سانسور» به مردم ایران شده است.

شبکه ناظران اینترنت موسوم به «نت‌بلاکز» که اختلال و قطع اینترنت را در نقاط مختلف جهان رصد می‌کند، گزارش داده که شبکه‌های تلفن همراه اول، رایتل و ایران‌سل در ایران از ساعت شش عصر به وقت محلی خاموش شده‌اند.

بدنبال بروز این وضعیت، دسترسی کاربران به اینترنت که از سوی شبکه‌های یاد شده ارائه می‌شد قطع شده است.

این شبکه دلیل قطعی گستره اینترنت در ایران را ناشی از تشدید اعتراض‌ها در کشور دانسته است.

گفتنی است، پیشتر وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا (OFAC) روز سه‌شنبه ۲۹ اسفند  در بیانیه‌ای با تاکید بر حق استفاده مردم ایران از آزادی بیان و جریان آزاد اطلاعات، مجوز دسترسی به اینترنت آزاد را برای ایرانیان صادر کرد؛ طرحی که تا این لحظه بر خلاف وعده‌های مکرر اجرایی نشده است.

در آن بیانیه آمده بود: «حکومت ایران تلاش می کند با محدود کردن دسترسی به خدمات ماهواره ای، مسدود کردن دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و اعمال محدودیت‌های دیگر اینترنت، مانع از برقراری ارتباط آزادانه شهروندان ایرانی با جهان خارج و با یکدیگر شود.»

 

 

دکمه بازگشت به بالا