حقوق بشر

سازمان عفو بین الملل خواهان آزادی بی‌درنگ زهرا محمدی شد

سازمان عفو بین‌الملل خواهان آزادی «بی‌درنگ و بدون قیدوشرط» زهرا محمدی فعال مدنی و مدرس زبان کُردی شد و با انتشار بیانیه‌ای از همگان خواست تا با ارسال نامه‌ آزادی زهرا (زارا) محمدی را از مسئولان قضائی جمهوری اسلامی درخواست کنند.

زهرا محمدی، از اعضای انجمن مردم‌نهاد فرهنگی – اجتماعی نوژین، دوم خردادماه سال جاری بازداشت شد.

عفو بین‌الملل گفته است: «او به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیزش به‌منظور تواناسازی اعضای اقلیت کُرد که مورد اجحاف قرار دارند، از جمله از طریق آموزش زبان کُردی به آنان، به همکاری با گروه‌های کُرد مخالف حکومت و اقدام علیه امنیت ملی متهم شده است».

به‌گفته این سازمان مدافع حقوق بشر، زهرا محمدی تا ۱۰ خرداد در مکان نامعلومی در حبس انفرادی به‌سر برد و پس از آن بود که به زندان سنندج انتقال یافت و محل نگه‌داری او به اطلاع خانواده‌اش رسید.

او در جریان ملاقاتی با اعضای خانواده‌اش، گفته بود که در مدت هشت روزی که در حبس انفرادی به سر می‌برده زیر فشار قرار گرفته تا وادار به «اعترافات» اجباری شود.

بیانیه عفو بین‌الملل می‌افزاید از ۱۵ تیرماه تا ۲۵ شهریور بار دیگر هرگونه ارتباط محمدی با خارج از زندان قطع شد و با پایان گرفتن این دوره زهرا محمدی توانست به خانواده‌اش اطلاع دهد که در طول این مدت، او را هر روز برای جلسات بازجویی چند ساعته به مکانی که در اختیار وزارت اطلاعات بوده می‌بردند و او را به‌شدت زیر فشار قرار داده بودند تا به همکاری با گروه‌های کُرد مخالف حکومت «اعتراف» کند، اتهامی که او آن را انکار کرده بود. عفو بین‌الملل با اشاره به وضعیت جسمانی نامناسب زهرا محمدی خواهان قطع شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها با او و همچنین مراقبت‌های پزشکی از او شده است

 

 

دکمه بازگشت به بالا