حقوق بشر

عدم اعزام به بیمارستان و مخالفت با مرخصی سمانه نوروز مرادی

زندانی سیاسی، سمانه نوروز مرادی هشتمین ماه از مدت محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کند، او به بیماری لوپوس مفصلی مبتلا است و با وجود وضعیت نامناسب جسمی از اعزام به بیمارستان یا مرخصی درمانی محروم مانده است. وی همچنین اواخر مهرماه امسال پدر خود را از دست داده و علی رغم درخواست‌های متعدد برای اعزام به مرخصی تاکنون با خواسته وی موافقت نشده است. خانم نوروز مرادی پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به ۸ سال حبس محکوم شد که ۵ سال از آن قابلیت اجرایی داشت. این حکم نهایتاً به ۳ سال و ۹ ماه زندان کاهش پیدا کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سمانه نوروز مرادی، زندانی سیاسی در بند زنان زندان اوین، علیرغم وضعیت نامناسب جسمی از اعزام به بیمارستان یا مرخصی درمانی محروم مانده است.

سمانه نوروز مرادی از ۱۵ سال پیش به بیماری لوپوس مفصلی مبتلا است. بیماری وی طی ماه‌های اخیر به دلیل عدم دسترسی او به دارو و معالجه پیشرفت کرده است. او طی این مدت به دلیل تشدید عوارض بیماری دچار خونریزی از ناحیه چشم شده و به بیماری‌های دیگری ازجمله زخم معده و روده، پوکی استخوان، کیست سینه و تخمدان، سنگ کلیه، تورم کبد و کبد چرب نیز مبتلا است.

انتشار این خبر در فضای مجازی، باعث شده که بسیاری از کاربران و کنشگران مدنی به مقایسه شرایط خانم نوروز مرادی و حسین فریدون برادر رئیس جمهوری ایران بپردازند. آنها می‌گویند برادر رئیس جمهوری به دلیل داشتن ژن خوب در حالیکه جرمش اختلاس و دزدی بوده تنها یک روز پس از بازداشت به مرخصی می آید، اما فعالان سیاسی و مدنی که جرمی جز بازگویی حقایق و نقد دولتمردان ندارند، با وجود بیمارهای سخت، توصیه های پزشکی و شرایط خاص از این حق محروم می شود.

دکمه بازگشت به بالا