تازه‌های سیاسی

اعتراضات عراق؛ سازمان ملل بسته پیشنهادی ارایه کرد، آمریکا خواهان انتخابات زودهنگام شد

هیأت کمک رسانی سازمان ملل در بیانیه‌ای که امروز دوشنبه ۱۱ نوامبر در وبسایت این گروه منتشر شده، با ارائه بسته‌‌ای پیشنهادی از دولت عراق خواسته است سه اقدام فوری، کوتاه مدت و میان مدت را در دستور کار خود قرار دهد.

طبق بیانیه یونامی، از جمله اقدام‌های فوری که کمتر از یک هفته باید انجام شود، آزاد کردن تظاهرکنندگانی است که از تاریخ یک اکتبر بازداشت شده‌اند.

اقدام‌های کوتاه مدتی که یونامی از عراق خواسته است شامل اصلاحات انتخاباتی، اصلاحات در حوزه امنیتی و مبارزه با فساد است.

در طرح میان مدت این سازمان که یک تا سه ماه زمان می برد، بازنگری در قانون اساسی با حمایت سازمان ملل متحد و از طریق انجام همه‌پرسی است.

از طرفی دیگر، کاخ سفید با انتقاد از نقش جمهوری اسلامی در سرکوب اعتراضات عراق، از بغداد خواست تا ضمن توقف خشونت‌ها، قوانین انتخاباتی را تغییر دهد و یک انتخابات زودهنگام سراسری برگزار نماید.

کاخ سفید در بیانیه‌ای خود از حملات مستمر به تظاهرکنندگان عراقی، کنشگران سیاسی و فعالان رسانه‌‌ای و ایجاد محدودیت در دسترسی به اینترنت در عراق ابراز نگرانی کرده است.

در این بیانیه همچنین از نقش ایران در رویدادهای عراق انتقاد شده و آمده است: “عراقی‌ها این موضوع را که رژیم ایران منابع‌شان را می‌خشکاند و از گروه‌های مسلح و متحدان سیاسی خود برای متوقف کردن ابراز نظر مسالمت‌آمیز استفاده می‌کند، تحمل نخواهند کرد.”

دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، این بیانیه‌ را شب گذشته ۱۰ نوامبر منتشر کرد.

اعتراض‌های ضددولتی در عراق از یک ماه پیش، ابتدا با خواست‌ها و مطالبات اقتصادی، از جمله مبارزه با فساد سازمان‌یافته آغاز شد. با سرکوب اعتراض‌ها، معترضان خواهان انجام اصلاحات سیاسی گسترده و مقابله با نفوذ ایران در عراق شدند.

در جریان اعتراض‌های عراق، تاکنون نزدیک به ۳۰۰ تن در شهرهای مختلف از جمله بغداد و کربلا و ناصریه کشته شده‌اند.

برپایه گزارش‌ها در جریان اعتراض‌های شامگاه دیروز یک‌شنبه در شهر ناصریه، در جنوب عراق، سه تن کشته و دست‌کم ۱۵۰ تن دیگر مجروح شدند.

 

دکمه بازگشت به بالا