اقتصادی

ترکیه جای ایران در بازار افغانستان را گرفت

خبرگزاری فارس به نقل از رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان نوشته است، حجم مبادلات تجاری بین این دو کشور حدود ۲.۷ میلیارد دلار است در حالی که دو کشور از ظرفیت تجاری بسیار بالاتری برخوردار اند.

حسین سلیمی در گفتگو با فارس گفته: با توجه به ممنوعیت‌های وارداتی به خصوص واردات محصولات کشاورزی که توسط وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از تولید داخلی وضع شده، در صادرات به این کشور محدودیت‌های برای ما به وجود آمده؛ زیرا تجارت یک امری دو طرفه است.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان با بیان اینکه ترکیه جای ما را در بازارهای افغانستان گرفته است، افزود: این در حالی است که ذائقه افغان‌ها به دلیل اینکه برخی از آنها مدت‌ها در ایران زندگی کرده‌اند، بسیار به ذائقه‌ ایرانی‌ها نزدیک است و آنها خواهان مصرف مواد غذایی ایرانی هستند، اما با این وجود به دلیل محدودیت‌‌های ذکر شده بسیاری از مواد غذایی خود را از ترکیه وارد می‌کنند.

وی با بیان اینکه در جلسه‌ای که با سفر افغانستان در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد و به صادرات برخی از محصولات کشاورزی تولید افغانستان مثل گردو، انار به کشورهای مثل چین، ترکیه و کانادا اشاره کرد و گفت: این در حالی است که علیرغم کیفیت بالای محصولات تولیدی کشاورزی ما ایران اجازه واردات محصولات ما را نمی‌دهد.

سلیمی بیان داشت: البته سفیر این کشور به این نکته هم اشاره کرد که بخشی از گردوهای که در بازار ایران موجود است محصول افغانستان است اما به نام محصول ترکیه‌ای و چینی در بازار ایران شناخته شده است.

 

 

دکمه بازگشت به بالا