تازه‌های سیاسی

چندین کشته و ۱۵۰ مجروح دیگر در ادامه اعتراضات عراق

دیروز شنبه ۱۸ آبان بغداد و برخی دیگر از نقاط عراق باری دیگر شاهد تظاهرات گسترده مردم بود. خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی از بغداد خبر از کشته شدن دست‌کم پنج نفر دیگر در جریان اعتراضات در این شهر داده است.

برخی از منابع شمار کشته‌شدگان را بیشتر و تا ۹ نفر ذکر کردهاند. شش نفر در بغداد و سه نفر در بصره.

گفته می‌شود که این افراد در اثر اصابت گلوله جان خود را از دست‌ داده‌اند. افزون بر آن، بر اساس اطلاعاتی که رویترز در گزارش خود از بغداد منتشر کرده، بیش از ۱۵۰ نفر دیگر نیز در جریان تظاهرات دیروز مجروح شده‌اند.

اعتراضات عراق درحالی در جریان است که نخست‌وزیر عراق دیروز به برخی از اشتباهات و کاستی‌ها اعتراف کرده بود. عادل عبدالمهدی از اصلاح قانون انتخابات سخن گفت و متذکر شده بود که این اعتراضات پذیرش لزوم اصلاحات و تغییرات در دولت و احزاب سیاسی را سبب شده است.

آقای عادل عبدالمهدی در عین حال تاکید کرده بود که اعتراضات باید هر چه سریع‌تر پایان یافته و روال عادی زندگی آغاز گردد.

اعتراضات از نخستین‌روزهای ماه اکتبر در عراق آغاز شد. معترضان خواستار اصلاحات سیاسی و همچنین مقابله با فساد مالی در این کشور شده‌اند. اعتراضاتی که در بغداد آغاز شد و خیلی سریع به برخی دیگر از شهرهای این کشور نیز گسترش یافت.

لازم به یادآوری است، در جریان اعتراضات مردمی در عراق تا کنون ده ها شهروند جان خود را با شلیک مستقیم گلوله و یا پرتاپ گاز اشک آور از دست داده اند.

درحالی که دولت مدعی است نیروهای نظامی تحت امرش به سمت معترضان شلیک نکرده اند، گزارش‌ها از شلیک نیروهای مسلح تحت امر حکومت جمهوری اسلامی به سمت تظاهرکنندگان خبر میدهند و در همین راستا نیز، نخست وزیر عراق وعده داده دخالت گروه‌های مسلح غیردولتی در رویارویی با معترضان را ممنوع خواهد کرد.

دکمه بازگشت به بالا