تازه‌های سیاسی

جمهوری اسلامی به سازمان ملل: مامور سابق اف‌بی‌آی پرونده باز دارد

پس از ۱۳ سال بی‌خبری از رابرت لوینسون، مامور سابق پلیس فدرال آمریکا، مقام‌های جمهوری اسلامی در نامه‌ای رسمی به سازمان ملل اعلام کرده‌اند که او در تهران «پرونده‌ای باز» دارد.

این برای نخستین بار است که ایران از در جریان بودن پرونده‌ای برای یک مامور ناپدیدشده آمریکایی خبر داده است.

آقای لوینسون در زمستان سال ۸۵ پس از سفر به جزیره کیش ناپدید شد. آمریکا اعتقاد دارد که وی دستگیر شده و در ایران به سر می‌برد، اما مقامات جمهوری اسلامی تاکنون بارها گفته بودند که اطلاعی از سرنوشت او ندارند.

حال سازمان ملل در ایمیلی به خانواده رابرت لوینسون خبر داده است که او “طبق بیانیه دادگستری تهران، در دادگاه عمومی و انقلاب تهران پرونده‌ای در جریان دارد”.

این خبر درحالی منتشر می شود که محمدحسین آقاسی، وکیل آقای لوینسون در ایران، در گفتگویی که با رادیوفردا داشته اعلام کرده است، که «از نظر مسئولان قضایی رسیدگی‌کننده به این پرونده، جرمی در این باره اتفاق نیفتاده که قابل پیگیری باشد”.

در عین حال آسوشیتدپرس نیز گزارش داده که نسخه‌ای از پاسخ ایران به کمیته ناپدیدشدگان قهری سازمان ملل را رویت کرده است.

گرچه جمهوری اسلامی به حضور رابرت لوینسون در خاک ایران اشاره نکرده و اطلاعات دیگری نیز در این باره منتشر نکرده است، پاسخ رسمی به سازمان ملل، از نظر نویسنده واشینگتن پست، می‌تواند به معنای آن باشد که مامور سابق اف‌بی‌آی در بازداشت به سر می‌برد و از او شکایت شده است.

گفتنی است، خبرگزاری آسوشیتدپرس در سال ۲۰۱۳ فاش کرد که تحقیقاتش نشان داده آقای لوینسون مشغول جمع آوری اطلاعات برای سازمان سیا بوده است. گزارش که دولت آمریکا انتشار آنرا را غیرمسئولانه خواند.

دکمه بازگشت به بالا