تازه‌های سیاسی

گسترش اعتراضات مردمی در عراق؛ درگیری‌های مرگبار برای کنترل چند پـُل در بغداد

با گسترش اعتراضات مردمی در عراق و در حالی که معترضان قصد کنترل چند پل را در بغداد داشتند، نیروهای امنیتیِ عمدتا وابسته به نظام تهران، اقدام به شلیک گلوله کرده‌اند که در پیِ آن، حداقل یک نفر که گفته می‌شود از امدادگران در محل بوده، جان خود را از دست داده و ده‌ها تن زخمی شده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها فردی که جان خود را از دست داده یک پزشک عراقی‌ست که در نزدیکی پل احرار در حال کمک به معترضان بود. گزارش‌ها حاکی‌ست او هدف گلوله جنگی قرار گرفته‌است.

به گزارش اسوشیتدپرس و رویترز؛ درگیری‌ها عمدتا بر تصاحب یا کنترل سه پل متمرکز شده‌است.

بر پایه گزارش‌ها کربلا به یکی از نقاط اصلی اعتراضات ضددولتی در عراق تبدیل شده‌است. کنسولگری تهران در این شهر نیز هدف یورش و حمله قرار گرفته‌است که این وقایع نیز قربانی برجای گذاشته‌است.

به گفته ناظران، شعارهای معترضان عراقی بر ضد نظام تهران، بیانگر شکست سیاست‌های مداخله‌جویانه این حکومت در عراق است که همواره از آن به عنوان عمق راهبردی خود یاد کرده است.

از سوی دیگر؛ تهران اتهام دخالت در عراق را رد می‌کند و مدعی‌ست: «آمریکا» و دیگر کشورها  در موج اعتراضات ضد دولتی در عراق دست دارند.

در همین رابطه مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته «مردم عراق و لبنان… به این نتیجه رسیده‌اند که صادرات اصلی حکومت ایران فساد است، که‌ به‌شکل بدی جامه مبدل انقلاب بر آن پوشانده شده‌است. این حق عراق و لبنان است که مسیر پیش‌روی کشور خود را، رها از دخالت‌های خامنه‌ای در دست گیرند».

دکمه بازگشت به بالا