تازه‌های سیاسی

وزارت خارجه آمریکا اقدام ایران را گامی بلند در مسیری نادرست خواند

وزارت خارجه آمریکا در واکنش به کاهش مجدد تعهدات ایران در سند برجام، تصمیم ایران را «گامی بلند در مسیری نادرست» توصیف کرد و تاکید کرده است که این کشور از تلاش‌ها و اقدامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران پشتیبانی می‌کند و در انتظار گزارش آژانس نسبت به توسعه برنامه هسته‌ای ایران می‌ماند.

حسن روحانی،‌ رئیس‌جمهوری ایران، رسما آغاز گام چهارم در روند کاهش تعهدات اتمی را اعلام کرد: «آغاز گازدهی به سانتریفیوژ‌ها در تاسیسات اتمی فردو».

این تازه‌ترین اقدام ایران در کاستن از تعهدات خود، پس از خروج آمریکا از توافق اتمی موسوم به «برجام» است.

وزارت خارجه آمریکا گفته «ایران هیچ دلیل معتبر دیگری برای افزایش غنی‌سازی اورانیوم، در تاسیسات فردو یا هرجای دیگر، ندارد، به‌جز تلاشی روشن برای باج‌گیری اتمی، که البته تنها بر عمق انزوای سیاسی و اقتصادی آن خواهد افزود».

این سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ خود ضمن تاکید بر ادامه کارزار موسوم به «فشار حداکثری» گفته «ما به‌طور کامل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در نقشی که برای انجام تحقیقات مستقل در ایران دارد پشتیبانی می‌کنیم و گزارش آژانس در مورد هرگونه تحول تازه‌ای را بررسی خواهیم کرد».

سناتور تد کروز، سناتور لیندسی گراهام و لیز چنی، عضو مجلس نمایندگان آمریکا، هر سه از حزب جمهوری‌خواه، در بیانیه‌ای مشترک خواستار توفق معافیت‌های دولت خود در زمینه همکاری‌های هسته‌ای غیرنظامی با ایران شده‌اند.

 

دکمه بازگشت به بالا