ایران

هشدار خانه آزادی در مورد جاسوسی دولت‌ها در شبکه‌های اجتماعی

سازمان غیردولتی «خانه آزادی» در تازه‌ترین گزارش خود در مورد آزادی اینترنت می‌گوید دولت‌ها به‌طور فزاینده‌ای به رصد شهروندان و تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات در فضای مجازی روی آورده‌اند.
در این گزارش به قزاقستان، سودان و برزیل و شماری دیگر از کشورها به‌عنوان کشورهایی اشاره شده که طی یک سال گذشته شاهد بدترین روند نزول آزادی‌ها در فضای مجازی و اینترنت بودند.
این گزارش که ۱۴ آبان منتشر شده دربرگیرنده افزایش اقدامات رهبران پوپولیست و متحدان آن‌ها برای تغییر صحنه سیاسی داخلی‌ست.
این سازمان غیردولتی در عین حال می‌گوید اقدامات گوناگونی در بسیاری از کشورها برای سانسور اینترنت یا فیلتر کردن آن صورت گرفته تا حکومت‌ها بر اریکه قدرت باقی بمانند.
به گفته این سازمان در ۲۶ کشور در بین ۳۰ کشور جهان که در سال گذشته هدف پژوهش‌ها قرار گرفته‌اند، و در آن‌ها انتخابات همگانی برگزار شده، تحریف اخبار و اطلاعات رصد شده‌است.
از ۴۰ کشور در میان ۶۵ کشور که هدف پژوهش‌های خانه آزادی بوده‌اند نیز «نمونه‌های پیشرفته از برنامه‌های جاسوسی در شبکه‌های اجتماعی» رصد شده‌است.
این سازمان غیردولتی به روسیه و چین به‌عنوان کشورهایی اشاره کرده که دست به حملات سایبری و جنگ اطلاعاتی زده‌اند تا بر انتخابات دمکراتیک در کشورهای دیگر تاثیر بگذارند.
رتبه ایران در گزارش سال جاری از آزادی‌ رسانه‌های «۱» بود که آن را در کنار کشورهایی مانند عراق، اردن، اتیوپی، مراکش و میانمار قرار می‌داد.
در این درجه‌بندی کشورهایی که رتبه «۴» می‌گیرند از بهترین وضعیت برخوردارند و آن دسته که رتبه صفر می‌گیرند در بدترین شرایط قرار دارند.

دکمه بازگشت به بالا