تازه‌های سیاسی

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا: حکومت ایران گروگان‌گیری را متوقف نکرده است

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران ۱۳ آبان در مصاحبه‌ای با شبکه الحره گفته است، حکومت ایران گروگانگیری را متوقف نکرده است.
برایان هوک در این مصاحبه به برنامه وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص چهلمین سالگرد اشغال سفارت آمریکا در تهران توسط دانشجویان موسوم به پیرو خط امام اشاره کرده و گفته است: وزیر امور خارجه می‌خواست با شماری از دیپلمات‌هایی که در جریان این گروگانگیری در ایران گرفتار شدند دیدار و از آنها تقدیر کند.
نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران همچنین اظهار داشت، هدف از برگزاری چنین نشستی این بود که تاکید شود که ایران گروگان‌گیری را متوقف نکرده است. روابط بین دو کشور وجود ندارد و این مساله با گناه نخستین یعنی با گروگانگیری دیپلمات‌های آمریکایی آغاز شد و سایه سنگینی از آن زمان تاکنون بر روابط دو کشور انداخته است.
بیش از ۵۰ دیپلمات آمریکایی در ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸ توسط دانشجویان موسوم به «پیرو خط امام» در ساختمان سفارت آمریکا در تهران به گروگان گرفته شدند و به مدت ۴۴۴ روز گروگان بودند.
به دنبال اشغال سفارت آمریکا در تهران و گروگانگیری دیپلمات ها، روابط دیپلماتیک بین ایران و ایالات متحده قطع شد. این اقدام به تیرگی روابط دو کشور در چهار دهه گذشته انجامید.
برایان هوک گفته است، هم اکنون شماری از شهروندان آمریکایی در زندان اوین به سر می برند. آنها بی‌گناهند و به طور ناعادلانه‌ای بازداشت شده‌اند. سازمان ملل هم با ما در این زمینه موافق است. ایران می‌بایست بدون تاخیر آنها را آزاد کند.
وزیر امور خارجه آمریکا هم روز گذشته خواستار آزادی آمریکایی های زندانی در ایران از جمله رابرت لوینسون، سیامک نمازی، ژیو وانگ و دیگران شد.

دکمه بازگشت به بالا