تازه‌های سیاسی

خامنه‌ای: رئیس جمهور فرانسه یا ساده است یا همدست آمریکا

رهبر ایران ۱۲ آبان در یک سخنرانی با اشاره به تلاش‌های امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا گفت «رئیس‌جمهور فرانسه یک ملاقات با ترامپ را حلّال همه مشکلات ایران دانسته بود که باید بگوییم این شخص یا خیلی ساده است یا همدست امریکایی‌ها است.»

علی خامنه‌ای این مطلب را روز یک‌شنبه ۱۲ آبان در دیدار با دانش‌آموزان و دانشجویان در «حسینیهٔ‌ی خمینی» مطرح کرد.

او در مورد میانجی‌گری فرانسه افزود: «یک مدت معطل برجام بودیم، یک مدت دیگر هم معطل دستور رئیس‌جمهور آمریکا برای تمدید مهلت‌های سه‌ماهه‌ای بودیم که متأسفانه در برجام گذاشته‌اند، و یک مدت هم معطل بمانیم برای رئیس‌جمهور فرانسه و برنامه‌های فرانسوی‌ها، در حالی که این انتظارها، سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی را دچار بلاتکلیفی می‌کند و کشور را به رکود و عقب‌ماندگی می‌کشاند.»

پیش از سفر اخیر حسن روحانی به نیویورک و در جریان این سفر امانوئل مکرون تلاش گسترده و چندجانبه‌ای برای برقراری تماس مستقیم میان او و رئیس‌جمهوری ایالات متحده کرد اما موفق نشد.

حسن روحانی در این سفر تأکید کرد که مذاکرات با ترامپ را در صورتی می‌پذیرد که آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند. در مقابل، دونالد ترامپ خواستار مذاکره پیش از لغو تحریم‌ها بود.

مکرون همچنین در یک گام دیگر کوشید که دو رئیس‌جمهور به صورت تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کنند ولی این تلاش هم شکست خورد.

علی خامنه‌ای روز یک‌شنبه تأکید کرد که «این انتظارها را رها کنید. البته نمی‌گویم رابطه‌ها را قطع کنید بلکه می‌گویم به خارجی‌ها دل نبندید و فقط به داخل دل ببندید.»

دکمه بازگشت به بالا