حقوق بشر

پلمب ۵ واحد صنفی متعلق به بهاییان در چابهار

به گزارش هرانا،  واحد صنفی متعلق به شهروندان بهایی ساکن چابهار در استان سیستان و بلوچستان که محل کسب خود را در یک مناسبت مذهبی تعطیل کرده بودند، به دستور مقامات قضایی پلمب شد.

طبق قانون شهروندان می‌توانند تا ۱۵ روز در سال بدون دلیل خاصی اماکن کسب خود را تعطیل کنند. با این حال این قانون برای اقلیت های دینی و مذهبی لحاظ نمی‌شود و اقلیت های دینی و مذهبی در هر مناسبت مذهبی که طبق باورهای دینی آنان کسب و کار باید متوقف شود اداره‌های انتظامی و اماکن به پلمب اماکن کسب آنان اقدام می کنند.

اسامی این شهروندان بهایی “شمیم توحیدی و حبیب الله توحیدی، دارای واحد صنفی عینک سازی، احمدعلی شوکتی، دارای واحد صنفی عینک سازی، بهمن غلامرضایی دارای واحد صنفی الکتریکی، بهزاد غلامرضایی، دارای واحد صنفی تاسیسات لوله کشی و بهروز غلامرضایی، دارای واحد صنفی کاشی و سرامیک” احراز شده است.

لازم به ذکر است یک نهاد امنیتی ۸ آبان از بازداشت شماری از شهروندان بهایی در شیراز در ارتباط با برگزاری مراسمی در همین خصوص خبر داده بودند.

پلمب اماکن کسب اقلیت های دینی و مذهبی در ایران در حالی ادامه دارد که شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی ۱۲ آذرماه سال گذشته در گفتگو با رسانه ها گفت که “راجع به پلمپ اماکن تجاری و ممانعت از فعالیت بهایی‌ها، استعلاماتی از معاونت حقوقی رئیس جمهور شده است و این بحث را از طریق حقوقی پیش می‌بریم تا راهکاری برای موضوع بیابیم.”

اهل سنت بزرگترین اقلیت دینی و مذهبی و دومین اکثریت ایران را تشکیل می دهند و از دیگر اقلیت هایی هستند که از فشارهای مذهبی در ایران رنج می برند، رهبران اهل سنت ایران اجازه شرکت در مراسمات مذهبی در استان های دیگر را ندارند و بارها از سفر مولانا عبدالحمید امام جمعه زاهدان و یکی از رهبران اهسنت به بقیه استان ها ممانعت شده است همچنین از سفر علمای کردستان، خراسان، هرمزگان، فارس، گلستان امثال،  کاک حسن امینی، حاکم شرع مردمی کردستان، مولوی محمد حسین گرگیج امام جمعه آزادشهر، شیخ محمد علی امینی مدیر مجتمع دینی سلطان‌العلماء بندرلنگه و بقیه علما برای شرکت در همایش دانش آموختگی زاهدان در مسجد مکی ممانعت شده است.

دکمه بازگشت به بالا