حقوق بشر

وعده معاون روحانی برای اصلاح آئین‌نامه انضباطی در پی اعتراض دانشجویان

پس از اعتراض‌ها به آئین‌نامه انضباطی جدید دانشجویان، معاون حقوقی حسن روحانی اعلام کرد که این آئین‌نامه را بررسی و موارد مغایر در آن با قوانین و منشور حقوق شهروندی را اصلاح خواهد کرد.

تعدادی از فعالان دانشجویی و سیاسی به آئین‌نامه جدید انضباطی دانشجویان اعتراض کرده و آن را باعث «امنیتی شدن» بیشتر فضای دانشگاه‌ها دانستند.

عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت محمد خاتمی، بهاره هدایت، ضیا نبوی و سحر مهرابی، فعالان دانشجویی، از جمله افرادی هستند که با نوشته‌هایی در فضای مجازی به این آئین‌نامه اعتراض کردند.

آقای رمضان‌زاده از حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، خواست معاون حقوقی خود را مامور کند تا این آئین‌نامه را با منشور حقوق شهروندی تطبیق دهد.

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایسنا، لعیا جنیدی، معاونت حقوقی رئیس جمهور، روز چهارشنبه، هشتم آبان، اعلام کرد که شیوه‌نامه انضباطی دانشجویان را بررسی خواهد کرد.

وی وعده داد که موارد مغایر این آئین‌نامه با قانون اساسی، قوانین عادی مرتبط و منشور حقوق شهروندی را با همکاری نمایندگان تشکل‌های دانشجویی و دستگاه‌های مربوط اصلاح خواهد کرد.

در آئین‌نامه جدید انضباطی دانشجویان موضوعاتی به عنوان تخلفات اضافه شده که در مقررات انضباطی تاکنون سابقه نداشته است، از جمله «نگهداری محصولات رسانه‌ای غیرمجاز»، «عدم رعایت ضوابط پوشش» و «انتشار موضوعات غیراخلاقی در فضای وب».

همچنین سحر مهرابی، فعال دانشجویی، در توئیتر خود نوشت که در این آئین‌نامه «اختیار وسیعی به رئیس دانشگاه در تعیین اعضای کمیته انضباطی داده شده است.»

به گفته خانم مهرابی، بر اساس این آئین‌نامه، احضار به کمیته انضباطی «می‌تواند به صورت تلفنی انجام شود و دانشجو نمی‌تواند در جلسه همراه داشته باشد.»

دکمه بازگشت به بالا