تازه‌های سیاسی

گوترش: کمیته قانون اساسی سوریه صلح را تضمین کند

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد شامگاه دیروز و قبل از آغاز به کار کمیته قانون اساسی سوریه یادآور شد که اعضای این کمیته می‌بایست قبل از هر چیز اهتمام کنند که دشمنی‌ها میان طرفین درگیری‌ها در سوریه خاتمه پیدا کند. به گفته گوترش تنها در این صورت است که یک پروسه سیاسی می‌تواند با مشارکت همه طیف‌‌ها آغاز شود.

هادی البحره رئیس مشترک کمیته قانون اساسی سوریه روز سه‌شنبه خبر داد که پیش‌نویس‌ قانون اساسی پیشنهادی مخالفان اسد، بر اساس نظام‌های سیاسی روسیه، آمریکا، آلمان و فرانسه تهیه شده‌ است.

آقای البحره گفت: ” در بخش پارلمانی و نظام ریاستی کارشناس داریم، اما تلاش ما بر این است که به مکانیزمی دست پیدا کنیم که ما را به مطالباتمان و به چشم‌اندازی که برای آینده در نظر گرفته‌ایم، برساند.”

رئیس مشترک کمیته قانون اساسی سوریه حاکمیت کردها بر مناطق کردنشین شمال سوریه را به رسمیت نشناخت و گفت مخالفان اسد هم خواهان سوریه متحد هستند.

گئر پدرسون، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در سوریه پیش از این گفته بود که کار کمیته قانون اساسی براساس اصول اساسی است که شامل احترام به حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی سوریه مطابق با منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است.

در بیانیه پایانی نشست چهارجانبه وزیران خارجه ایران، روسیه، ترکیه با گئر پترسون، نماینده سازمان ملل که روز گذشته در ژنو برگزار شد، این سه کشور بر حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه تاکید کردند و گفتند که این اصول باید مورد احترام همه طرف‌ها باشد.

 

 

دکمه بازگشت به بالا