تازه‌های سیاسی

تئوری توطئه؛ روایت خامنه ای و واعظی از اعتراضات عراق و لبنان

محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی در اظهار نظری در مورد تظاهرات اعتراضی عراق و لبنان، از تلاش‌هایی برای ایجاد شکاف میان ایران و عراق سخن گفته است.

آقای واعظی در مورد تظاهرات جاری در عراق و لبنان مدعی شد: “آمریکا، عربستان و برخی کشورهای دیگر و رژیم صهیونیستی روی خواسته‌های ‌مردم سوار شده و هم فضای مجازی را کنترل می‌کنند، هم خط می‌دهند و هم از نظر مالی حمایت می‌کنند.”

وی گفته است که ” به نظر می‌رسد در مجموع این وضعیت به ضرر مردم لبنان و عراق است.”

در همین رابطه، علی خامنه ای نیز روز چهارشنبه در یک سخنرانی، آمریکا و برخی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را به سازماندهی اعتراضات در عراق و لبنان متهم کرد و گفت که آنان: “آشوب به پا می‌کنند”.

رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، هشتم آبان، در دانشکده افسری ارتش مدعی شد که آمریکا و سرویس‌های اطلاعاتی غربی با پشتیبانی پول کشورهای منطقه قصد دارند امنیت عراق و لبنان را برهم بزنند.

آقای خامنه‌ای همچنین بدون ارایه سند و مدرک گفت که این کشورها برای ایران نیز از این فکرها کرده بودند که خوشبختانه مردم به موقع در میدان حضور پیدا کردند و خنثی شد.

آیت الله خامنه‌ای در عین حال گفت که مطالبات مردم لبنان و عراق «به حق» است، اما این مطالبات در چارچوب ساختارهای قانونی قابل تحقق و ممکن است.

به گزارش رسانه‌های خبری، در جریان تظاهرات اعتراضی در عراق، شعارهایی علیه ارتباط گروه‌های سیاسی و شبه‌نظامی آن کشور با حکومت ایران داده شده و تظاهرکنندگان خواستار خروج ایران از کشورشان شده‌اند.

در تعدادی از ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی، تظاهرکنندگان خشمگین عراق، با آتش زدن و لگدمال کردن تصاویر خامنه ای و قاسم سلیمانی و همچنین برافراشتن پرچم عراق بر ساختمان سفارت ایران در عراق، نارضایتی شان از دخالت های جمهوری اسلامی در امور سیاسی کشور را ابراز داشتند.

از طرفی گزارش شده، شبه‌نظامیان وابسته به ایران عامل تیراندازی به سوی مردم معترض هستند و این امر باعث شده، تا معترضان دفاتر آنها را به آتش بکشند و تعدادی از اعضای آنرا نیز به قتل برسانند.

 

دکمه بازگشت به بالا