تازه‌های سیاسی

اعتراضات عراق؛‌ قتل عام مردم توسط ماموران نقاب دار در کربلا

در پنجمین روز از دور دوم اعتراضات عراق، نیروهای امنیتی در یکی از خون‌بارترین درگیری‌ها از زمان آغاز اعتراضات مردمی در این کشور، ۱۸ نفر را در شهر کربلا کشتند و صدها نفر دیگر را نیز زخمی کردند.

به گفته مقامات امنیتی عراق، این حمله در حالی صورت گرفته که نیروهای امنیتی برای پوشاندن چهره خود از نقاب‌های سیاه استفاده کرده بودند.

با احتساب کشته‌های روز سه‌شنبه در کربلا، از روز جمعه گذشته که اعتراضات در عراق از سرگرفته شد تاکنون دست‌کم ۹۰ نفر از معترضان کشته شده‌اند. موج اول اعتراضات نیز که ماه گذشته به وقوع پیوست ۱۴۹ کشته بر جای گذاشت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از این مقامات امنیتی عراق بدون اشاره به نام آنها گزارش داده که حمله روز سه‌شنبه در میدان آموزش شهر کربلا و در فاصله ۱.۲ مایلی مرقد امام حسین صورت گرفته است؛ منطقه‌ای که معترضان آنجا چادر برپا کرده بودند.

به گفته شاهدان عینی، صدها نفر از معترضان داخل چادرها بودند که ناگهان از داخل خودرویی به آنها شلیک شد و سپس مردان نقاب‌پوش با لباس‌های سیاه پلیس از آن پیاده شدند و شلیک به معترضان را از سرگرفتند.

از سویی دیگر اختلافات سیاسی در عراق نیز پس از اوج گرفتن اعتراض‌های مردمی در این کشور تشدید شده است.

روز سه‌شنبه مقتدی صدر اعلام کرد که می‌خواهد در ائتلاف با هادی العامری، برای «سلب صلاحیت فوری» از عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، تلاش کند.

آقای صدر، رهبر ائتلاف سیاسی سائرون است و هادی العامری، رهبر ائتلاف فتح. این دو ائتلاف ۹۲ کرسی از ۳۲۹ کرسی پارلمان عراق را در اختیار دارند.

این روحانی شیعه در توئیتی نوشت که در همکاری با هادی العامری برای “تغییر کمیساریای انتخابات، قانونش و توافق بر سر اصلاحات ریشه‌ای از جمله تغییر بندهای قانون اساسی” همکاری خواهد کرد.

مقتدی صدر در حالی بر همکاری با هادی العامری تاکید کرده است که در روزهای اخیر برخی از گزارش‌ها از حمله به دفاتر گروه شبه‌نظامی حشد‌الشعبی که به ائتلاف فتح وابسته است، خبر داده اند.

دکمه بازگشت به بالا