تازه‌های سیاسی

احضار شماری از فعالان اجتماعی در ارتباط با مراسم روز کوروش

گزارش ها در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که نیروهای انتظامی در ایران بار دیگر جاده های منتهی به آرامگاه کوروش در پاسارگاد را برای جلوگیری از برگزاری مراسم روز کوروش تحت نظر قرار داده است.

روز هفتم آبان را طرفداران کوروش کبیر، روز کوروش مینامند. در سال های اخیر جنبشی برای بزرگداشت بنیانگذار اولین سلسله پادشاهی ایران به راه افتاده است.

گزارش ها حاکیست که در روزهای اخیر شماری از چهره‌های اجتماعی در ایران به عنوان هشداری علیه شرکت در مراسم روز کوروش توسط مقام های امنیتی احضار شده اند.

بهمن احمدی امویی روزنامه نگار و زندانی سابق سیاسی از جمله کسانی بوده که به کلانتری جنت آباد در تهران احضار شده اند.

او در رشته توییتی نوشت که احضار او در ارتباط با مطالب یا پیام‌های مربوط به «کوروش» صورت گرفت.

با این حال آقای امویی که از پاسخگویی به درخواست احضار سرباز زده با مقایسه وضعیت نظارت های امنیتی امروز با پلیس آلمان شرقی نوشت که اکنون نه فقط وزارت اطلاعات بلکه‌ اطلاعات سپاه،‌ پلیس امنیت، بسیج و قوه قضائیه هم شهروندان را زیر نظر دارند.

محمد حسین آقاسی، وکیل دادگستری هم به مقر پلیس امنیت در جنت آباد احضار شد.

او در هم در توییتر نوشت که در پایگاه با افراد دیگری مواجه شدم که ظاهرا به دلایل مشابه احضار شده بودند. او گفت آنها را به اتاقی بردند تا کتبا تعهد دهند از حضور در مراسم روز کوروش در پاسارگاد خودداری کنند.

به گفته او این درحالی ست که تاکنون در چنین مراسمی شرکت نکرده است.

هانیه دائمی، خواهر آتنا دائمی، فعال حقوق بشر که در اوین زندانی است هم در یادداشتی از احضار خود به پلیس امنیت تهران خبر داد.

گفته می شود احضار او هم در ارتباط با روز کوروش صورت گرفته.

در سال ۹۵ تجمع بزرگی در پاسارگاد برگزار شد که واکنش امنیتی حکومت ایران را به دنبال داشت.

 

دکمه بازگشت به بالا