تازه‌های سیاسی

آمریکا قصد دارد برای حفاظت از نفت کردها در شمال سوریه را تقویت کند

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا، یک روز پس از اعلام خبر کشته‌شدن رهبر داعش، گفته واشینگتن قصد دارد ائتلاف علیه این گروه تروریستی را در شمال‌شرق سوریه، تقویت کند.

در همین راستا نیز قرار است دیداری در سطح وزرای خارجه در ۱۴ نوامبر در واشینگتن انجام شود. دیداری که فرانسه انجام آن را پیشنهاد و ایالات متحده از آن حمایت کرده‌است.

خبرگزاری رویترز به‌نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا، می‌گوید دستور دونالد ترامپ برای خروج نیروهای ایالات متحده از شمال‌شرق سوریه، به‌معنی توقف نبردها علیه داعش نبود.

آقای ترامپ اواسط مهر ماه دستور داد نیروهای آمریکایی حاضر در شمال سوریه که هم در نبردها علیه «حکومت اسلامی» نقش داشتند و هم عملا جلوی حمله گسترده ترکیه به کردها را می‌گرفتند از سوریه خارج شوند.

سه هفته پس از دستور خروج، نیروهای آمریکایی در جریان عملیاتی در شمال‌غرب سوریه، سرانجام ابوبکر بغدادی، رهبر گروه داعش را کشتند.

حال مقام وزارت خارجه آمریکا بدون آن‌که به‌طور رسمی از او نام برده شود به خبرنگاران گفته «مسئله پایان ماموریت علیه داعش هرگز از سوی او (دونالد ترامپ) مطرح نشده است، این یک اقدام گسترده‌است که ادامه خواهد داشت».

پیشتر مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، اعلام کرده بود شماری از نیروهای آمریکایی برای حفاظت از میادین نفتی شمال سوریه به آن منطقه اعزام می‌شوند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، نیز پنج‌شنبه هفته پیش پس از گفت‌وگوی تلفنی با مظلوم عبدی (کوبانی)، فرمانده نیروهای کرد سوریه، گفته بود شاید زمان آن فرا رسیده باشد که کردهای سوریه به سمت مناطق نفتی حرکت کنند.

 

دکمه بازگشت به بالا