تازه‌های سیاسی

اعتراضات عراق؛ دست‌کم ۲۰ کشته و ۸۶۵ زخمی تنها در کربلا

در چهارمین روز از اعترضات عراق، منابع پزشکی و امنیتی اعلام کرده‌اند که در جریان تیراندازی شبانه به سمت معترضان در شهر کربلا دست‌کم ۲۰ تن کشته و ۸۶۵ نفر زخمی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، از بغداد تا بصره، از دیوانیه تا ناصریه،  هزاران نفر از دانشجویان و دانش آموزان عراق دیروز به صفوف تظاهرکنندگان پیوستند و اعلام کردند که تا سقوط رژیم بغداد و تغییر قانون اساسی کشور به مدارس و دانشگاه ها بازنخواهند گشت.

خبرگزاری رویترز امروز سه‌شنبه هفتم آبان‌ماه در همین زمینه به نقل از منابع پزشکی گزارش داده که سه معترض در جنوب شهر ناصریه بر اثر زخم‌هایی که در اعتراض‌های اولیه دچار آن شدند، جان خود را از دست داده‌اند.

شهروندان عراقی در موج دوم اعتراضات شان که از جمعه گذشت آغاز شد، برای چهارمین روز متوالی، دیروز نیز به خیابان‌ها رفته و علیه دولت، فساد و بی‌توجهی به مردم شعار دادند. معترضان خواستار «تغییر واقعی» و برکناری دولت عادل عبدالمهدی نخست وزیری شده‌اند.

گزارش ها از عراق حاکی است که سندیکاها، وکلا و مهندسان، نیز درحالی که اعتصاب کنندگان از ورود افراد به اداره های دولتی جلوگیری می کنند به اعتراض های عمومی پیوسته اند.

با ادامه اعتراض‌ها، ارتش عراق درخواست کرده بود که معترضان تا نیمه‌شب از میدان تحریر بغداد خارج شوند.

در عین حال ارتش عراق با تهدید جوانان این کشور اعلام کرد : “با کسانی که مانع ادامۀ درس ها در مدارس و مؤسسات آموزشی و یا فعالیت دستگاه های اداری می شوند شدیداً برخورد خواهد شد.”

در جریان اعتراضات دیروز، نیروهای امنیتی به سمت دانشجویان و دانش‌آموزانی که به صف اعتراض‌های مردمی پیوستند گاز اشک‌آور شلیک کردند. این دانشجوها در مخالفت با هشدارهای عبدالمهدی درباره اعتراض‌ها به هزاران نفر از معترضان در بغداد پیوستند.

گزارش‌ها از بغداد از مشاهده ضرب و شتم دانش‌آموزان دبیرستانی با باتوم از سوی ماموران امنیتی حکایت دارد. وزارت دفاع عراق در همین زمینه با صدور بیانیه‌ای این حادثه را محکوم کرده و گفته که این سربازان نماینده کل ارتش عراق نیستند.

این وزارتخانه اعلام نکرده که این ماموران آیا مجازات خواهند شد؟

تعداد کشته‌شدگان از زمان آغاز ناآرامی‌ها در اوایل ماه اکتبر میلادی، اکنون به دست‌کم ۲۵۰ نفر رسیده است.

گزارش‌ها حاکیست علی‌رغم اعلام ممنوعیت آمد و شد از شامگاه دوشنبه، هزاران تن از مردم معترض بغداد بامداد سه‌شنبه دوباره به خیابان‌ها آمده و علیه دولت حاکم شعار دادند.

همزمان مقتدی صدر رهبر، جریان صدر در عراق که از بزرگترین جناح پارلمان حمایت می‌کند و در به قدرت رسیدن دولت ائتلافی عبدالمهدی کمک کرده است، روز دوشنبه خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

 

دکمه بازگشت به بالا