تازه‌های سیاسی

نیروهای مسلح کرد تا ۳۰ کیلومتری منطقه حائل عقب نشینی کردند

مصطفی بالی سخنگوی یگان‌های مدافع خلق اعلام کرده با ضمانت‌های روسیه ۳۲ کیلومتر از مرزهای مشترک با ترکیه، یا به عبارتی از منطقه حائل، عقب‌نشینی کرده‌اند.

پیش ازین، دونالد ترامپ نیز به شبه‌نظامیان کرد توصیه کرده بود تا ۳۰ کیلومتر از مناطق مرزی ترکیه با سوریه عقبنشینی کنند.

حال اعلام این موضوع از کردهای سوریه، با استقبال دمشق مواجه شده که از ترکیه خواسته این کشور را ترک کند.

عملیات نظامی- امنیتی ترکیه در سوریه از ۱۰ روز پیش و پس از آن‌که رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد نیروهای کشورش را از شمال‌شرق سوریه خارج می‌کند، آغاز گردید.

این عملیات که  ترکیه آنرا چشمه صلح نام نهاده در نهایت با میانجی‌گری معاون و وزیر خارجه دونالد ترامپ متوقف شد و پس از سفر رجب طیب اردوغان به روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین، آنکارا اعلام کرد فعلا قصد از سرگیری آن را ندارد.

با توقف این عملیات سفیر قطر در آنکارا تاکید کرد که ترکیه در عملیات چشمه صلح پیروزی دیپلماتیک به دست آورده است.

روسای جمهوری ترکیه و روسیه در واپسین روز مهر ماه توافق کردند که شبه‌نظامیان کرد سوری را از ۳۰ کیلومتری مرزهای ترکیه دور کرده و در طول منطقه‌ای موسوم به نوار امنیتی گشت‌زنی مشترک داشته باشند.

روسیه در همین راستا روز جمعه گذشته صدها تن از اعضای پلیس نظامی خود و ۲۰ خودروی زرهی را به شمال سوریه فرستاد.

در نهایت در روز یک‌شنبه گروه موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه» در بیانیه‌ای اعلام کرد آن‌ها در حال انتقال «به مواضع تازه‌ای دور از مرز ترکیه و سوریه در شمال‌شرق کشور» هستند.

«نیروهای دمکراتیک سوریه» در عین حال از روسیه خواسته‌اند تا شرایط «گفت‌وگوی سازنده» دولت کرد منطقه، و دولت بشار اسد را فراهم کند.

مسکو و تهران از مهم‌ترین حامیان بشار اسد هستند.

پیش از این رئیس‌جمهوری ترکیه هشدار داده بود اگر توافق او با ولادیمیر پوتین اجرا نشود و شبه‌نظامیان کرد تا پایان مهلت توافق شده از مرز عقب‌نشینی نکنند، حملات از سر گرفته می‌شوند.

 

دکمه بازگشت به بالا