تازه‌های سیاسی

رئیس جمهور عراق: در صورت جنگ عراق قادر نخواهد بود میان آمریکا و ایران یکی را انتخاب کند

رییس‌جمهوری عراق در گفتگو با یک وبگاه خبری آمریکایی با «فاجعه‌بار» خواندن جنگ ایران و عراق از وقوع آن ابراز نگرانی کرد.

برهم صالح در عین حال گفته، هردو کشور از متحدان عراق هستند و در صورت وقوع جنگ، نمی‌توانیم یکی را انتخاب کنیم.

آقای صالح در گفت‌و‌گو با «اکسیوس» ضمن تاکید بر حفظ روابط با هر دو کشور اضافه کرد: “ایران همسایه ما است. ما ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک با این کشور داریم و نمی‌توانیم آرزوی خرابی برای ایران کنیم. این به نفع ما نیست”.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهوری عراق که به سوالاتی پیرامون روابط بغداد با سایر کشورها از جمله ایران و آمریکا پاسخ می داد، همچنین در ارتباط با اتحاد با آمریکا در صورت وقوع جنگ افزود:‌ “نمی‌خواهیم از سرزمین ما (برای جنگ) استفاده شود.”

برهم صالح در این گفت‌و‌گو ضمن انتقاد از سیاست‌های دولت دونالد ترامپ گفت این سیاست‌ها ادامه روابط عراق با آمریکا را «سخت می‌کند.» او اشاره کرد که مطمئن نیست که «آیا می‌تواند به آمریکا به عنوان یک متحد تکیه کند.»

رییس‌جمهوری عراق در همین زمینه به «بررسی و تنظیم مجدد» روابط با کشورها همسایه از جمله ایران و روسیه اشاره و اظهار کرد:‌ «باید به اولویت‌های خودمان فکر کنیم.»

پیشتر نیز، رئیس جمهوری عراق زمانیکه در لندن به سر می برد گفته بود عراق با توجه به بالا گرفتن تنش‌ها میان آمریکا و ایران نمی‌خواهد به یک مناقشه جدید کشیده شود. او در آن زمان تاکید کرد که عراق به پایگاهی برای عملیات نظامی علیه همسایگان تبدیل نخواهد شد.

 

دکمه بازگشت به بالا