اقتصادی

امید علی پارسا: نیمی از میلیاردرهای ایران مالیات نمی‌دهند‎

رئیس کل سازمان امور مالیاتی ایران شنبه چهارم آبان گفته است، اطلاعات بانکی موجود از جمع حدود ۳۰۰ هزار نفر که درآمدهای بالا در ایران داشته‌اند، نشان می‌دهد که نیمی از آنها مالیات نمی‌دهند.

به گزارش ایرنا، امید علی پارسا در مشهد گفته است: “لیست بانکی تراکنش‌های مالی حدود۳۰۰ هزار نفر که درآمدهای بالای میلیاردی داشتند در اختیار این سازمان قرار گرفته که بر اساس بررسی انجام گرفته نیمی از آنان مودی مالیاتی نبودند و نیمی دیگر از آنان که مودی مالیاتی بودند کمتر از آنچه لازم است مالیات می‌پرداختند.”

رئیس کل سازمان امور مالیاتی اضافه کرده است: “کل مالیات های وصولی کشور هشت درصد از درآمدهای آن است و کل درآمدهای وصولی در کشور کم است زیرا معافیت های مالیاتی زیاد، فرارها زیادتر و پایه‌های مالیاتی کمتر است.

گفته است که در بودجه سال ۱۳۹۸ در آمد مالیاتی بالغ بر ۱۴۱ هزار میلیارد تومان تصویب شده است”.

او با این حال تاکید کرده است که دولت در صدد نیست جهت “تامین هزینه‌های خود، بخش خصوصی منضبط و شفاف و خوش حساب دچار فشار مضاعف مالیاتی شود.”

درهمین زمینه، فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد ایران نیز ۱۵ مهرماه سال جاری میزان فرار مالیاتی کشور را بین ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد اعلام کرده بود.

به دلیل فقدان اطلاعات و شفافیت در اقتصاد ایران، مقام‌های دولتی و کارشناسان اقتصادی رقم‌های بسیار متفاوتی در خصوص فرار مالیاتی در این کشور بیان می‌کنند.

پیش از این حسین راغفر، اقتصاددان و استاد دانشگاه الزهرا، نیز در سال ۱۳۹۴ در یک برنامه تلویزیونی تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۹۲ را ۹۳۴ هزار میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: “اگر ۲۰ درصد این میزان را هم فرار مالیاتی محاسبه کنیم مجموعش به یکصد و ۸۵ هزار میلیارد تومان در این سال می‌رسد.”

آقای راغفر ۹ بهمن ۹۳، رقم فرار مالیاتی را ۸۰ هزار میلیارد تومان ذکر کرده و افزوده بود که نیمی از اقتصاد ایران مالیات نمی‌دهد.

نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی از معافیت مالیاتی برخوردارند از جمله آستان قدس رضوی که با دستور آیت الله خمینی، رهبر سابق جمهوری اسلامی، از پرداخت مالیات معاف شده و آیت الله خامنه‌ای، رهبر فعلی، نیز تاکید کرده که این نهاد نباید مالیات پرداخت کند.

 

دکمه بازگشت به بالا