حقوق بشر

سازمان ملل خواستار ارجاع پرونده میانمار به دیوان بین‌المللی کیفری شد

یانگی لی، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور میانمار در نشست خبری در مقر این سازمان پس از ارائه گزارش خود اعلام کرد که عاملان نقض جدی حقوق مسلمانان آراکان در میانمار که بعد “جنایت جنگی” گرفته است باید در دیوان بین المللی کیفری محاکمه شوند.

او اظهار داشت: «هیچ تحولی در خصوص وضعیت مسلمانان در ایالت آراکان دیده نمی‌شود و نقض حقوق بشر که بعد “جنایت جنگی” گرفته است ادامه دارد. تا زمانی که شرایطی که باعث فرار پناهجویان مسلمان آراکان به بنگلادش شده بهبود نیابد، بازگشت آنان به خانه هایشان امن نیست. جرائم صورت گرفته علیه مسلمانان آراکان در میانمار باید به دیوان بین المللی کیفری ارجاع داده شود یا دادگاهی بین المللی جهت محاکمه عاملان این جنایات تشکیل شود.»

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور میانمار همچنین خواستار تحریم مسئولان و شرکت‌های وابسته به ارتش میانمار به دلیل نقض جدی حقوق مسلمانان آراکان شد.

گفتنی است ارتش میانمار در ۳ شهریور ماه ۹۶ حملات خود به منطقه آراکان را آغاز کرد. هزاران غیرنظامی آراکانی در این حملات جان باخته و حدود ۳۵۰ روستا توسط ارتش میانمار و بوداییان افراطی به آتش کشیده شد.

طبق آخرین گزارش سازمان ملل، شمار مسلمانانی که از ۳ شهریور ماه ۹۶ به این سو از خشونت‌های ارتش میانمار و بودائیان افراطی گریخته و به اردوگاه‌ها و اقامتگاه‌های موقت در حومه کاکس بازار بنگلادش پناه برده‌اند به بیش از ۷۲۵ هزار نفر که ۶۰ درصد آنها را کودکان تشکیل می دهند، رسیده است.

از سال ۱۹۷۰ تاکنون ۸۴ درصد از جمعیت ۲ میلیونی مسلمانان آراکان در پی خشونت‌های ارتش میانمار و بوداییان افراطی به کشورهای همسایه گریخته‌اند.

سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر خشونت علیه مسلمانان آراکان در میانمار را «پاکسازی قومی» و «نسل‌کشی» توصیف می‌کنند.

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا