حقوق بشر

محاکمه ۱۴ امضا کننده نامه استعفای خامنه‌ای آغاز گردید

دادگاه ۱۴ تن از کنشگران حوزه زنان که با انتشار بیانیه‌ای خواستار استعفای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و تدوین قانون اساسی جدید شده بودند، از روز دوشنبه ۲۹ مهر در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب آغاز کردیده است.

محمدحسین آقاسی، وکیل سه تن از این زنان اعلام کرده، دادگاه گیتی پورفاضل، شهلا انتصاری و زهرا جمالی برگزار شده است.

آقای آقاسی در گفتگویی با کمپین حقوق بشر در مورد اتهامات این افراد گفته است، آنها به فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی در ارتباط با انتشار بیانیه و همچنین مصاحبه‌هایی که با رسانه‌ها داشته‌اند، متهم هستند.

در همین حال بر اساس گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی دادگاه مریم منصوری، یکی دیگر از امضاءکنندگان این بیانیه، روز سه‌شنبه، ۳۰ مهر، برگزار شده است.

در ۱۴ مرداد ماه ۱۴ فعال کنشگر مدنی زن با انتشار بیانیه‌ای با عنوان استعفای رهبر و گذار از جمهوری اسلامی و تدوین قانون اساسی جدید خطاب به مردم ایران نوشته بودند: ما ۱۴ تن از کنشگران مدنی و فعالین حوزه حقوق زنان مصمم هستیم با شیوه‌ای مدنی و بدون خشونت، مبارزه خود را همچون پیش‌قراولان آزادی وطن با گفتن «نه به جمهوری اسلامی» تا رسیدن به خواسته‌های کامل خود ادامه دهیم.

این زنان که نویسنده، حقوقدان، شاعر، مادر زندانی سیاسی و فعال مدنی و زنان هستند در بیانیه خود جمهوری اسلامی را نظام زن ستیز نامیدند و نوشتند که چهار دهه حکومت ولایت مطلقه فقیه منجر به حذف نیمی از جمعیت کشور شده است.

پیش از این بیانیه نیز ۱۲ مرد و ۲ زن از فعالان مدنی و سیاسی داخل کشور با درخواستی مشابه، در روز سه‌شنبه، ۲۱ خردادماه بیانه ای منتشر کردند که طی آن خواستار استعفای علی خامنه‌ای از رهبری و تغییر بنیادین قانون اساسی شدند.

 

دکمه بازگشت به بالا