تازه‌های سیاسی

ایران فهرستی از زندانیان را برای تبادل به آمریکا ارائه کرده است

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی می گوید که ایران فهرستی را برای مبادله زندانیان به آمریکا ارائه کرده است.

درایناره، خبرگزاری ایرنا روز دوشنبه ۲۹ مهرماه به نقل از عباس موسوی می نویسد: ما لیستی را برای مبادله ارائه کردیم و اسامی را دادیم که آنها باید آزاد شوند.

اما آقای موسوی به نام افرادی که در این فهرست قرار دارند اشاره نکرده است.

افرادی که جمهوری اسلامی برای آزادی آنها در تلاش است، ایرانیانی هستند که به اتهام دور زدن تحریم‌های آمریکا در این کشور و یا کشورهای دیگر در زندان به سر می برند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز دوم مهر خبر داده بود که از طریق سفارت سوئیس در تهران که حافظ منافع آمریکا است، درباره احتمال تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا مذاکره کرده، اما این مذاکرات به بن‌بست خورده است.

وی گفته بود ایران از طریق سوئیس، اسامی زندانیانی را که تمایل دارد مبادله شوند اعلام کرده است.

آقای ظریف به تازگی نیز گفته است که در سفر خود به نیویورک در شهریورماه گذشته وضعیت مسعود سلیمانی، ایرانی زندانی در آمریکا را پیگیری نموده است.

پیشتر نیز وزیر خارجه بریتانیا با انتقاد از جمهوری اسلامی خبر داده بود که مقامات جمهوری اسلامی پیشنهاد معاوضه نازنین زاغری شهروند ایرانی- بریتانیایی را با قدس کنی داده اند. نگار قدس کنی، شهروند ایرانی مقیم استرالیا، به اتهام همکاری با ایران برای دورزدن تحریم‌ها دستگیر شد.

گفتنی است که برخی از اعضای خانوده زندانیان دو تابعیتی در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیورک، از جمله بابک نمازی پسر باقر و برادر سیامک نمازی، ریچارد رتکلیف همسر نازنین زاغری، و نزار زکا شهروند لبنانی مقیم آمریکا که به تازگی از اسارت جمهوری اسلامی رها شده و هووا کو همسر ژیو وانگ می‌گویند که گروگانگیری شهروندان دو تابعیتی توسط جمهوری اسلامی دیگر تبدیل به یک مسئله بین المللی شده؛ زیرا که یک دولت مرتکب آن می شود نه یک دسته یا گروه.

دکمه بازگشت به بالا