تازه‌های سیاسی

رویترز:‌ تک‌تیراندازان مورد حمایت ایران در سرکوب اعتراض‌های عراق نقش داشتند

خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام امنیتی عراق گزارش داد شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران طی اعتراض‌های اخیر در این کشور، تک‌تیرانداز بر روی پشت‌بام منازل مستقر کرده بودند.

این مقام‌های امنیتی به رویترز گفتند رهبران شبه‌نظامیان هم‌پیمان ایران به اختیار خود تصمیم به کمک در سرکوب اعتراض‌ها در این کشور علیه دولت یک‌ساله عادل عبدالمهدی گرفته بودند.

یکی از این مقام‌های امنیتی گفت: «ما شواهد تاییدشده‌ای در دست داریم که تک‌تیراندازان، عوامل شبه‌نظامیانی بودند که مستقیما به فرمانده خود به جای فرمانده کل نیروهای مسلح پاسخگو هستند. آن‌ها متعلق به گروهی هستند که روابط بسیار نزدیکی با ایران دارد.»

به نوشته رویترز، افشای خبر استقرار نیروهای شبه‌نظامی نشانگر اوضاع آشفته سیاسی در عراق در بحبوحه اعتراض‌های سراسری است که در هفته اول ماه جاری، دست‌کم ۱۰۰ کشته و بیش از شش هزار زخمی به جا گذاشت.

مقام دومی که رویترز با او مصاحبه کرده و در جریان گزارش‌های روزانه امنیتی دولت قرار دارد، گفت شبه‌نظامیان سیاه‌پوش در روز سوم اعتراض‌ها به سوی مخالفان تیراندازی کردند. در آن روز، تعداد کشته‌ها دست‌کم به ۵۰ نفر رسید.

این مقام امنیتی توضیح داد این نیروها تحت هدایت ابو زینب اللامی، مسئول امنیت گروه حشد شعبی متشکل از شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران، بودند. او افزود این فرد ماموریت داشته اعتراض‌های ضددولتی را در عراق سرکوب کند.

این دو مقام امنیتی از تعداد تک‌تیراندازها گزارشی ندادند.

با این حال، احمد الاسدی، سخنگوی حشد شعبی، هرگونه دست داشتن شبه‌نظامیان متعلق به این گروه در سرکوب اعتراض‌ها را تکذیب کرد.

در همین زمینه، سعد معن الموسوی، سخنگوی وزارت کشور عراق، گفت نیروهای امنیتی مستقیما به معترضان شلیک نکرده و تیراندازان «شرور» را مسئول مرگ آن‌ها دانست.

اما پیش‌تر، دولت عراق در بیانیه‌ای اذعان کرده بود نیروهای امنیتی دولتی در برخورد با تظاهرکنندگان افراط کرده بودند.

رویترز همچنین به نقل از یک دیپلمات آگاه نوشت در روز دوم اعتراض‌های عراق، گروه‌های از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران به این کشور سفر کرده و با مقام‌های امنیتی و اطلاعاتی عراق دیدار کردند و پس از این دیدار فرماندهان ارشد سپاه پاسداران که در سرکوب اعتراض‌های مردمی تجربه دارند به دولت عراق مشاوره دادند.

نقش ایران در برخورد با اعتراض‌ها در عراق بیانگر میزان نفوذ و دخالت مخرب نظام تهران در این کشور همسایه خصوصا از زمان سرنگونی صدام حسین در سال ۲۰۰۳ است.

 

دکمه بازگشت به بالا