تازه‌های سیاسی

روسیه و عربستان بر سر میلیاردها دلار قرارداد اقتصادی به توافق رسیدند

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه روز دوشنبه ۲۲ مهر ماه وارد ریاض شد. او در جریان سفر به ریاض و پس از دیدار با پادشاه عربستان سعودی بر سر میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری و مبادلات تجاری بین دو کشور به توافقاتی دست یافت.

توافقاتی که از مسائل فرهنگی تا فناوری پیشرفته و فضایی را در بر می‌گیرد.

سفر آقای پوتین به عربستان در زمانی صورت می‌گیرد که تنش‌ها در منطقه، و به‌طور مشخص میان عربستان و ایران، شدت یافته است.

مسکو و تهران در برخی از زمینه‌ها از جمله سوریه با یکدیگر همکاری دارند و روسیه در عین حال از امضاءکنندگان و حامیان «برجام» است. از طرفی دیگر، مسکود در حال گسترش روابط خود با عربستان سعودی است و سفر اخیر آقای پوتین نیز در همین راستا ارزیابی می‌شود.

در پی استقبال رسمی عربستان از ولادیمیر پوتین، دو کشور طرح‌های چند میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری و داد و ستد امضاء کردند.

به گفته وزارت نفت عربستان آقای پوتین و سران سعودی بر سر «تقویت» روابط گروه موسوم به «اوپک+»، که دربرگیرنده اعضای اوپک و غیر اوپک یعنی به‌طور مشخص روسیه است، به توافق رسیدند.

توافقات میان روسیه و عربستان بر سر نحوه تولید نفت و کاهش میزان آن، با هدف کنترل بهای این منبع انرژی انجام می‌شود؛ این دو کشور در کنار ایالات متحده، مهم‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان هستند.

آقای پوتین در جریان دیدار خود گفته دولت او «اهمیت ویژه‌ای برای توسعه روابط دوستانه و منافع و روابط مشترک با عربستان سعودی قائل است».

در بیانیه‌ای که وب‌سایت کاخ کرملین منتشر کرده، پوتین در دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، از پروژه مشترک سرمایه‌گذاری خارجی به مبلغ ۱۰ میلیارد دلار در روسیه خبر داده‌است.

ملک سلمان پادشاه سعودی نیز گفته ریاض «در هر موردی که به ثبات، امنیت و صلح کمک کند، با افراطی‌گری و تروریسم مقابله کند و به رشد اقتصادی یاری برساند» با مسکو همکاری می‌کند.

ولادیمیر پوتین نیز در جریان دیدار با ولیعهد سعودی تاکید کرده هدف از همکاری‌های دو کشور «تقویت صلح و ثبات در منطقه و قوام بخشیدن به وضیعت جهانی انرژی» است.

مقصد بعدی رئیس‌جمهوری روسیه پس از عربستان امارات خواهد بود.

 

دکمه بازگشت به بالا