تازه‌های سیاسی

مخالفت برخی از نمایندگان مجلس با طرح انتقال آب خزر

روز دوشنبه ۲۲ مهر گروهی از نمایندگان استان‌های شمالی در مجلس شورای اسلامی با تجمع در جایگاه هیئت رئیسه، لحظاتی مجلس را متوقف کرده و مخالفت خود را با انتقال آب دریای خزر اعلام نمودند.

آن‌ها نوشت‌هایی از جمله «نه به انتقال آب خزر»، «تصمیم غیرکارشناسی برابر با نابودی خزر است»، «ملت اجازه نابودی خزر را نمی‌دهند»، «بلای زاینده‌رود و دریاچه ارومیه را بر سر دریاچه خزر نیاورید» و «انتقال آب خزر برابر است با نابودی محیط زیست» را در دست داشتند.

مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس که اداره جلسه علنی را برعهده داشت، این اقدام نمایندگان را خلاف آیین‌نامه داخلی مجلس دانست و از نمایندگان خواست تا به جایگاه خود بازگردند.

این اقدام گروهی از نمایندگان مجلس پس از آن صورت میگیرد که عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست با نوشتن نامه ای به رضا اردکانیان، وزیر نیرو از موافقت با طرح انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی ایران سخن گفته بود.

در متن نامه کلانتری به وزیر نیرو آمده است: «بدین وسیله اعلام می‌دارد اجرای پروژه انتقال آب دریای خزر به کویر بلامانع بوده و ضوابط اجرایی زیست‌محیطی مورد نظر براساس تفاهم صورت گرفته در صورت‌جلسه کمیته ارزیابی ظرف مدت یک‌ماه به وزارت نیرو ابلاغ خواهد شد.»

کارشناسان، این طرح را به لحاظ اقتصادی به‌صرفه نمی‌دانند و به لحاظ محیط‌ زیستی اثرات آن را گاه فاجعه‌بار ارزیابی می‌کنند.

برخی ها انتقال آب دریای خزر را ادامه سیاست‌های اشتباهی توصیف کرده‌اند که به دور باطلی از تخریب زیست‌محیطی و تشدید بحران آب دامن خواهد زد.

 

 

دکمه بازگشت به بالا