تازه‌های سیاسی

سخنگوی دولت: مشخص نیست چند درصد فرزندان مسئولان دولتی خارج از کشور هستند

علی ربیعی، سخنگوی دولت، در پاسخ به این سئوال که چند درصد از فرزندان مسئولان دولتی در خارج از کشور اقامت دارند یا تحصیل می‌کنند، گفت: آمار دقیقی در این رابطه موجود نیست، یا اگر موجود باشد، من بی‌اطلاع هستم. به‌تازگی طرحی در مجلس شورای اسلامی به جریان افتاده که بر اساس آن با توجه به مسائل امنیتی، فرزندان مسئولان دولتی اجازه تحصیل در خارج از کشور را نخواهند داشت.

برخی معتقدند که برای جلوگیری از خروج ارز در شرایط تحریم و همچنین رفع تبعیض‌های ناشی از امکانات، چنین طرحی باید اجرا شود، برخی نیز با آن مخالفند و آن را مغایر با حقوق شهروندی عنوان می‌کنند. در حالی فرزندان برخی از مسئولان جمهوری اسلامی در کشورهای خارجی متمولانه زندگی می‌کنند، بسیاری از مردم ایران در شرایط سخت اقتصادی به‌سر می‌برند. شمار زیادی از آقازاده‌ها سال‌ها قبل از ایران بیرون آمده‌اند، حالا هم به محل جدل دو جناح درون قدرت تبدیل شده‌اند. آن‌ها ساکن آمریکا، بریتانیا و یا کانادا هستند و برخی نیز در آلمان، اتریش یا سوئیس زندگی می‌کنند و شغل بیشتر آن‌ها نیز تجارت است.

گفتنی است، پیشتر برایان هوک، مسئول ویژه امور ایران در وزارت امور خارجه ایالات متحده، در یک پیام ویدئویی که در یوتیوب و توئیتر وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شد، خبر داد که دولت آمریکا، در حال کار بر روی مساله اخراج فرزندان مقامات رژیم فاسد ایران از آمریکا است.

دکمه بازگشت به بالا