تازه‌های سیاسی

قیس سعید به‌عنوان رئیس جمهور جدید تونس انتخاب شد

نظرسنجی‌ها حکایت از پیروزی قیس سعید در انتخابات ریاست جمهوری تونس دارند. آقای سعید با کسب بیش از ۷۰ درصد آرا در انتخابات پیروز شده است.

اکنون دموکراسی نوپای تونس در برابر یک تحول بزرگ قرار دارد. در کمتر از چند هفته، مردم تونس به پای صندوق‌های رای رفتند تا پارلمان و همچنین رئیس جمهور این کشور را انتخاب کنند. با اعلام نتایج مشخص شده است که دولت حاکم تونس، بازنده اصلی این انتخابات است. حتی پیش از شروع دور دوم انتخابات نیز شکست حزب حاکم قابل پیش بینی بود.

رئیس جمهور جدید تونس، قیس سعید  یک استاد محافظه کار بازنشسته رشته حقوق است.

بر اساس نتایج اعلام شده از سوی مرکز نظرسنجی امرهود، قیس سعید موفق به کسب ۷۲ و نیم درصد از آرا شده است. موسسه نظرسنجی زیگما، موفقیت او را حدود ۷۷ درصد اعلام کرده است.

با توجه به نتایج این آرا، رقیب انتخاباتی او، نبیل قروی، ناگزیر تن به شکستی سنگین داده است. گفته می‌شود که نتایج رسمی انتخابات دور دوم ریاست جمهوری تونس ظرف دو روز آینده اعلام خواهد شد.

هزاران نفر از مردم تونس پس از پایان انتخابات به خیابان‌ها آمدند تا پیروزی قیس سعید را جشن بگیرند. مردم در تونس، پایتخت این کشور، اقدام به آتش‌بازی و همچنین بوق‌زدن ممتد خودروها نمودند.

قیس سعید در یک سخنرانی کوتاه از حمایت و پشتیبانی جوانان این کشور تشکر کرد. او از آغاز فصل جدیدی در تاریخ تونس سخن گفت.

بر اساس نظرسنجی‌ها حدود ۹۰ درصد از جوانان بین ۱۸ تا ۲۵ سال، رای خود را به قیس سعید داده‌اند.

نبیل قروی، رقیب انتخاباتی قیس سعید که به اتهام پول‌شویی و فساد مالی به زندان افتاده بود، روز چهارشنبه نهم اکتبر از زندان آزاد گردید.

او مدعی شده است که برای شرکت در کارزار انتخاباتی فرصت بسیار اندکی در اختیار داشته است.

دکمه بازگشت به بالا