تازه‌های سیاسی

واکنش ها نسبت به حمله ترکیه به خاک سوریه

پس از فنلاند ، نروژ، هلند و آلمان ، فرانسه نیز فروش سلاح به ترکیه را به حالت تعلیق در آوردند.

آنگونه که خبرگزاری رویترز می گوید : دولت فرانسه به آنکارا هشدار داد که حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه تهدیدی برای امنیت اروپا است.

در همین حال، وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا مواضع‌شان در این‌باره را در نشستی که روز دوشنبه در لوکزامبورگ برگزار می‌شود، هماهنگ خواهند کرد.

از دیگر سو، اتحادیه عرب در نشست روز شنبه که در مصر و به دعوت قاهره برگزار شد، با محکوم کردن حمله نظامی ترکیه به خاک سوریه از جامعه جهانی خواست تا موضعی یکپارچه در برابر هجوم ترکیه داشته باشد.

احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب گفت، اتحادیه عرب مداخله آشکار ترکیه در سوریه را محکوم و آن را تجاوزی آشکار به خاک یک کشور عربی می‌داند.

همزمان عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه، سعودی گفت ، ریاض حمله ترکیه به شمال سوریه را تهدیدی در راستای تضعیف تلاش های مبارزه با داعش تلقی کرد.

سامح شکری وزیر خارجه مصر، انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی و شیخ خالد بن احمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین نیز ضمن محکوم کردن حمله نظامی ترکیه به شرق سوریه، خواستار متوقف شدن این حمله و روی آوردن به راه‌حل های دیپلماتیک و سیاسی شدند.

در پیوند با این موضوع، روز شنبه گروه‌های بزرگی از کردها در تهران و شهرهای غرب ایران در اعتراض به اقدام ترکیه تظاهرات کرده اند. معترضان در بوکان، تهران، پاوه، دیواندره، سقز، سنندج و مهاباد نیز تجمع کردند.

هزاران کرد و طرفداران آنها هم در اروپا از جمله در فرانسه و یونان نیزتجمعات اعتراض آمیز مشابه برگزار کردند.

این اعتراضات در حالی برگزار می شود که ترکیه بر ادامه جنگ یاد شده تاکید کرده و می گوید قصد دارد که یک “منطقه امن” به عرض ۳۰ کیلومتر در داخل سوریه ایجاد کند تا حدود سه میلیون آواره جنگی سوریه را که طی سال‌های جنگ داخلی در این کشور به ترکیه پناه برده بودند را آنجا اسکان بدهد. اما بسیاری از دولت‌های اروپایی وعربی و همچنین نهادهای بین المللی نسبت به کشتار غیر نظامیان کرد در جریان این حمله هشدار داده‌اند.

گفتنی است که سازمان ملل متحد اعلام کرد با ادامه حملات ارتش ترکیه به مناطق مرزی در شمال شرق سوریه بیش از ۱۰۰ هزار نفر از اهالی این مناطق از بیم جان خود متواری شده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا