تازه‌های سیاسی

نماینده شیراز در مجلس: شهرداری شیراز «عامل اصلی سیل بود»

بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس اظهار داشت: شهرداری شیراز عامل اصلی جاری شدن سیل در این شهر بوده است.

بهرام پارسایی، تصریح کرده است که هیئت کمیسیون اصل نود مجلس با استعلام از مراجع مختلف و بازدید میدانی از محله‌های دروازه قرآن، سعدی و حوضه‌های آبریز این مناطق، “عوامل مختلفی را در سیل شیراز دخیل می‌داند و اداره ها و سازمان‌های مختلف را به سهم خود مقصر دانسته است اما عامل اصلی، دخل و تصرف شهرداری‌های وقت در مسیل دروازه قرآن و مسیل آب در شهرک سعدی بوده است.”

این نماینده، از سایر نهادهای مسئول در این زمینه نامی نبرده است.

بهرام پارسایی اضافه کرد: عوامل مشترکی که در وقوع سیل‌های اخیر در کشور وجود داشت، دخالت‌های انسانی در مسیر رودخانه‌ها، عدم لایروبی و تقویت آبخیزداری و عدم حفاظت از حریم رودخانه‌ها بود که در این خصوص مکاتباتی با شهرهای بزرگ صورت گرفته تا جلوی حوادث بعدی گرفته شود.”

قرار است گزارش کمیسیون به زودی در صحن علنی مجلس رسیدگی شود.

روز ۶ فروردین امسال پس از ریزش باران در شهر شیراز، ناگهان مناطقی از شهر گرفتار سیلاب شد که در محل دروازه قرآن شدت بیشتری داشت. به گزارش منابع رسمی، در جریان سیل شیراز ۲۱ نفر جان خود را از دست دادند هر چند برخی منابع تعداد قربانیان این حادثه را بیشتر گزارش کرده بودند.

طراحی و اجرای غیرتخصصی شماری از پروژه‌ها، به‌ویژه از سوی سپاه و نهادهای وابسته به آن،  از جمله عوامل اصلی حجم بالای تخریب سیل عنوان شده است.

بارش باران و جاری شدن سیل در مناطق مختلف ایران از هفته آخر اسفندماه در استان‌های شمالی ایران از جمله گلستان، مازندران و خراسان شمالی آغاز شد و خسارات و تلفاتی برجای گذاشت. در روزهای بعد، مناطق غرب و جنوب ایران نیز شاهد بارندگی سنگین و جاری شدن سیل بود که با خسارات جانی و مالی همراه بود.

با این حال؛ از مناطق سیل‌زده گزارش می‌شود که روند بازسازی این مناطق پیشرفت چشم گیری نداشته و وعده‌های حکومتی برای حمایت از سیل‌زدگان نیز چندان اجرا نشده است.

دکمه بازگشت به بالا