تازه‌های سیاسی

رئیس حشدالشعبی اعتراضات مردمی در عراق را شورش خواند

گروه حشد الشعبی عراق که از حمایت ایران برخوردار است روز دوشنبه اعلام کرد که آماده پشتیبانی از دولت عراق علیه معترضان است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فالح الفیاض، رئیس شبه‌نظامیان حشد الشعبی که مهم‌ترین گروه متحد جمهوری اسلامی در عراق است روز دوشنبه اعلام کرده که برای جلوگیری از (به گفته آنها) کودتا یا شورش آماده انجام دستورهای دولت این کشور است.

معترضان عراقی خواستار انجام تغییرات اساسی در کلیت نظام و دولت عراق هستند، اما فالح الفیاض، رئیس حشد الشعبی در این روز و برخلاف خواسته معترضان به خبرنگاران گفت که او خواستار سرنگونی فساد است نه سرنگونی رژیم.

معترضان که طی هفته گذشته در بغداد و شهرهای عمدتاً شیعه‌نشین جنوب عراق به خیابان‌ها آمده‌اند به فساد در ادارت دولتی، ضعف در ارایه خدمات عمومی مانند آب و برق و نیز سطح بالای بیکاری اعتراض دارند.

مقامات ارشد حکومتی قول داده‌اند که به مطالبات معترضان رسیدگی می‌کنند و دستور اجرای برخی اصلاحات را داده‌اند؛ اما با این وجود اعتراضات هنوز ادامه دارد.

فالح الفیاض، رئیس حشد الشعبی، روز دوشنبه گفت که می‌دانیم چه کسی پشت این اعتراضات است. طرحشان این است که حکومت را ساقط کنند اما شکست خورده‌اند.

سخنان او بازتاب‌دهنده اظهارات علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، است که در همین روز گفته است که این اعتراض‌ها «توطئه دشمن» است.

دکمه بازگشت به بالا