تازه‌های سیاسی

خامنه‌ای اعتراضات در عراق را «توطئه دشمنان» خواند

رهبر جمهوری اسلامی اعتراضات مردمی عراق را کار دشمنان خواند.

دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه‌ای در پیامی توئیتری به نقل از او نوشته است که وی اعتراضات روزهای اخیر در عراق را کار دشمنان برای ایجاد تفرقه و توطئه می‌داند.

علی خامنه‌ای در این پیام مشخص نکرده که منظور او از دشمنان چه کسانی هستند.

دو روز پیش از این، حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در موسسه رسانه‌ای کیهان، سفارت ایالات متحده در بغداد را جاسوس‌خانه خواند و به مردم عراق توصیه کرد که مانند انقلابیون ایران این سفارتخانه را تسخیر کنند.

دور تازه اعتراضات مردمی در عراق، علیه بیکاری ۲۵درصدی، فساد دولتی و ضعف خدمات عمومی، خصوصاً قطعی مکرر برق در جریان است.

در واکنش به این اعتراضات، دولت عراق علاوه بر قطع اینترنت، اداره‌های دولتی در پایتخت را نیز تعطیل کرده است.

همچنین گروهی از نمایندگان مجلس این کشور با انتقاد از بی‌برنامه بودن دولت در پاسخگویی به مطالبات مردم، جلسه اضطراری مجلس را که قرار بود دیروز بعداز ظهر برگزار شود، تحریم کردند.

سرکوب این اعتراضات تاکنون بیش از ۱۰۴ کشته و شمار زیادی زخمی برجای گذاشته است.

سخنگوی وزارت کشور عراق روز یکشنبه ۱۴ مهرماه اعلام کرد خشونت‌های چند روز اخیر در نقاط مختلف این کشور مجموعا ۱۰۴ کشته و بیش از شش ‌هزار زخمی برجای گذاشته است.

یکی از شعارهای رایج که در چند روز گذشته از چندین هزار معترض عراقی شنیده می شود این است که “بغداد، آزاد، آزاد؛ ایران برو بیرون، برو بیرون”.

معترضان به دخالت‌های جمهوری اسلامی در کشورشان اعتراض دارند.

این ناآرامی‌ها وضعیت ارسال زائر به نجف و کربلا در روزهای اخیر را با چالش‌هایی مواجه کرده است.

در همین حال یحیی رحیم صفوی، مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی، نیز مدعی شد که هدف از اعتراضات عراق «تأثیرگذاری بر مراسم اربعین» است.

محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس اما؛ در واکنشی متفاوت نسبت به سایر مسئولان جمهوری اسلامی، تحلیل وقایع عراق بر مبنای تئوری توطئه را به معنای دوری از واقعیت دانسته و علت اعتراضات را شیوع فساد و ناکارآمدی در دولتمردان عراقی معرفی کرده است.

گفتنی است، بر اساس ویدیوهایی که از اعتراضات مردمی در عراق منتشر شده، تعدادی از نیروهای سپاه قدس ایران که در کنار نیروهای حشدالشعبی مشغول به سرکوب شیعیان معترض هستند، توسط مردم دستگیر می شوند و سپس پاسپورتهای ایرانی آنها در معرض دوربین ها قرار داده می شود.

همچنین در ویدیوهایی دیگر معترضان در عراق، پرچم و تصویر آیت الله خامنه‌ای را به آتش می کش

دکمه بازگشت به بالا