تازه‌های سیاسی

فرمانده ناوگان پنجم آمریکا: حمله به تاسیسات نفتی عربستان مشابه حمله به نفتکش‌ها بود

فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در بحرين مستقر است روز جمعه ۱۲ مهر در مصاحبه‌ای با رویترز اعلام نمود، پس از حملات ۲۳ شهریور به تاسیسات نفتی عربستان آرایش نظامی تهدید کننده ایران تغییر نکرده است.

دریا سالار جیم مالوی در این مصاحبه گفت: به اعتقاد او جمهوری اسلامی اصلا عقب ننشسته‌است.

آقای مالوی حملات آرامکو را مشابه حملات به کشتی‌ها و نفتکش‌ها در دریای عمان و خلیج فارس دانسته که خیلی سریع و مخفیانه با هدف ارسال پیام تهدید آمیز انجام شدند.

به گزارش رویترز، دولت‌های آمریکا، عربستان سعودی، بریتانیا، فرانسه و آلمان رسما ایران را مسئول حملات به تاسیسات نفتی عربستان سعودی معرفی کردند.

دریا سالار مالوی در دفاع از این ارزیابی به اطلاعات امنیتی آمریکا اشاره‌ای نکرد. ولی در پاسخ به سئوالاتی در مورد تحرکات موشکی ایران طی هفته‌های اخیر گفت فعالیت‌های ایران با دقت کنترل می شود.

او افزود تحرکات موشکی ایران «چه هنگام انتقال به انبار و یا خروج از انبارها» به دقت زیر نظر قرار دارد. او افزود قابلیت‌های ایران در زمینه مین گذاری را نیز به دقت زیر نظر دارند.

از سال گذشته با خروج آمریکا از برجام و از سرگیری تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران تنش بین تهران و واشنگتن افزایش یافته است.

مقامات ایران طی ماههای اخیر بارها تهدید کرده اند که در صورت قطع صادرات نفتی این کشور صادرات کشورهای دیگر نیز متوقف خواهد شد.

هفته گذشته وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که برای تقویت امکانات دفاعی عربستان چهار سامانه رادار، یک مجموعه موشک انداز پاتریوت و حدود ۲۰۰ پرسنل پشتیبانی به منطقه اعزام می کند.

فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در مورد ماموریت بین المللی برای حفظ امنیت خلیج فارس که «عملیات سنتینل» یا «گذربان» نام گرفته است گفت: هدف این ماموریت دادن یک پیام روشن به آنهاست که در صورت وقوع هر حادثه دریایی آنها مورد هدف قرار خواهند گرفت.

 

دکمه بازگشت به بالا