تازه‌های سیاسی

نگرانی‌ها از تقلب در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

رحمت‌الله نبیل یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید از ۲۹ هزار دستگاه بیومتریک که در سراسر این کشور در روز انتخابات به کار گرفته شد، تنها ۵ هزار دستگاه به کابل رسیده و به گفته او معلوم نیست بقیه دستگاه‌ها با گذشت چهار روز از انتخابات، چرا به پایتخت آورده نشده‌‌اند.
این دستگاه‌ها اطلاعات رای‌دهندگان با تفکیک محل‌رای دهی را درج می‌کنند و به محض اتصال به اینترنت، داده‌ها را به صورت خودکار به کمیسیون انتخابات ارسال می‌کنند. اما در روز برگزاری انتخابات حداقل در ده ولایت، اینترنت قطع شده بود.
هنوز کمیسیون مستقل انتخابات به این نگرانی‌ و پرسش، پاسخی ارائه نکرده است.
گفتنی است، پس ازانتخابات ریاست جمهوری روز شنبه ۶ مهرماه در افغانستان، چندین نوار تصویری از احتمال تقلب درانتخابات و یاهم توطئه احتمالی در برابر شماری ازنامزدان در رسانه‌های اجتماعی دست به دست می شوند.
تعدادی ازاین نوارها به خبرگزاری طلوع‌نیوز نیز رسیده است. درهمین حال کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی افغانستان هم اعلام کرده که در حدود ۲۵۰۰ شکایت به آنها رسیده که دربرگیرنده چندین نوار تصویری درباره تقلب‌های احتمالی نیز هستند.
گمانه زنی‌ها در مورد تقلب در انتخابات افغانستان در حالی منتشر می شوند که ساعاتی پیش از آغاز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد اطمینان داده بود که جایی برای خشونت، تهدید و تقلب دراین انتخابات وجود ندارد.

دکمه بازگشت به بالا