تازه‌های سیاسی

پوتین کنوانسیون حقوقی خزر را امضاء کرد

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، روز سه شنبه ۹مهر مصوبه پارلمان این کشور درباره کنوانسیون حقوقی دریای خزر را امضا و تایید کرد .او در همین روز با حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران در حاشیه اجلاس کشورهای اوراسیا درباره برجام و «طرح صلح هرمز» نیز گفت‌وگو کرد.
در ایران اما بهرام پارسایی، نماینده مجلس شورای اسلامی، خواهان توضیح دولت روحانی و ظریف درباره این کنوانسیون شد.
بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس دهم، در توییتی نوشت: «امروز همزمان با دیدار روحانی و پوتین، خبر تصویب عهدنامه رژيم حقوقى درياى خزر توسط پوتين در رسانه‌های خارجى منتشر گردید.»
بهرام پارسایی با اشاره به اینکه طبق اصول ٧٧ و ٧٨ قانون اساسی، این توافق‌ها بدون نظر مجلس بی‌اعتبار است تاکید کرد که محمدجواد ظريف بايد در این باره به مجلس توضيح دهد.
پارسایی در صفحه توییتر خود به انتقاد از توافق دولت روحانی بر سر کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر بدون اطلاعت مجلس، تاکید کرد که برای حفظ قانون و حدود سرزمینی و استقلال کشور شهيد و خون داده‌ايم.
سران کشورهای ساحلی دریای خزر شامل ایران، قزاقستان، روسیه، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان در نشست ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ در قزاقستان بر سر کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر به توافق رسیده بودند.
پوتین این کنوانسیون را به عنوان لایحه‌ای خرداد ماه سال گذشته به پارلمان روسیه ارایه کرد و پارلمان این کشور نیز آن را ۲۸ شهریور تصویب کرد.
پارلمان‌ چهار کشور ساحلی دریای خزر به جز جمهوری اسلامی ایران این کنوانسیون را تصویب کرده‌اند.
طی یک سال گذشته بارها سران جمهوری اسلامی ایران از جمله روحانی و ظریف از سوی افکار عمومی به پنهان‌کاری و حتی به زیر پاگذاشتن حقوق ایران در جریان پذیرش کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر متهم شده‌اند.
در همین رابطه، بیش از یکصد تن از فعالان سیاسی و مدنی ایران در بیانیه‌ای که در آستانه اولین سالگرد امضای قرارداد رژیم حقوقی دریای خزر توسط مسئولان جمهوری اسلامی در قزاقستان منتشر شد از این اقدام انتقاد کردند.
در این بیانیه ذکر شده بود: به نظر می‌رسد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با نفوذ بالایی که بر جمهوری اسلامی دارد موافقت رهبر ایران را برای تدوین رژیم حقوقی جدید کسب کرده است.
این فعالان قرارداد مذکور را ناقض حق حاکمیت ملی ایران دانسته و خدشه‌ای به یکپارچگی کشور خوانده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا