ایران

زمین خواری های بزرگ در سواحل مکران

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می گوید: افرادی به بهانه اجرای طرح‌های تولیدی، صد‌ها هکتار از زمین‌های سواحل مکران را تصاحب کرده اند.
پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی، از قول ذبیح الله خداییان با هشدار به زمین خواری در مکران نوشته است: با توجه به طرح های توسعه‌ای که در سواحل مکران صورت می‌گیرد، ممکن است افرادی چشم طمع به زمین‌های آن منطقه داشته باشند و تحت عناوین مختلف برای ایجاد مزارع تولیدی مانند مزرعه میگو یا ماهی و سایر محصولات تولیدی، مجوز استفاده از اراضی را داشته باشند ولی هدف شان تولید نباشد.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: هم اکنون شاهدیم که ۴۰۰، ۵۰۰، ۸۰۰ هکتار و بیشتر از این اراضی تملک شده است، اما کار تولیدی انجام نمی‌شود.
خداییان افزود: در سال‌های گذشته و در دولت‌های مختلف شاهد بودیم که افرادی از اراضی ملی و منابع طبیعی، مساحت‌های بزرگی را برای اقدامات تولیدی یا طرح طوبی تصرف می‌کردند، اما پس از مدت‌ها طرح تولیدی انجام نمی‌شد و بعد می‌دیدیم همان اراضی قطعه بندی می‌شد و هم برای دولت و هم برای مردم مشکل ایجاد می‌کرد.
رئیس سازمان اسناد و املاک کشور گفت: ما از مسئولان می‌خواهیم که اگر کسی تقاضای اقدامات تولیدی را در این مناطق داشت این اراضی به کسانی واگذار شود که کننده کار هستند و کار تولیدی انجام می‌دهند و حتما اراضی به صورت اجاره واگذار شود، مدت دار باشد و حتما هم نظارت کنند که اگر در آن مدت کار تولیدی انجام نشد، زمین استرداد شود.
خداییان گفت: از همه مسئولان می‌خواهیم از واگذاری زمین به افرادی که تولیدکننده واقعی نیستند، خودداری کنند.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور پیشتر نیز در جلسه شورای عالی قضایی با اشاره به زمین‌خواری در سواحل مکران با مجوزهای قانونی، از واگذاری میزان زیادی تسهیلات ارزی و ریالی و واگذاری زمین به یک جوان ایرانی ساکن اسپانیا در این منطقه خبر داده بود.

دکمه بازگشت به بالا