ایران

محمد باقری: سپاه پاسداران به گروه‌های شبه‌نظامی یمن کمک می‌کند

محمد باقری،‌ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، اعلام کرده سپاه پاسداران، به شورشیان حوثی در یمن با پشتوانه «محور مقاومت» ‌در منطقه کمک می‌کند.
باقری روز سه‌شنبه نهم مهرماه طی سفر به چین و در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فونیکس در مورد شیعیان حوثی گفت: «ما به آنها کمک‌های مستشاری و فکری می‌کنیم، مسئول این کار سپاه پاسداران است و تا آخر هم این حمایت ها ادامه خواهند داشت.
با این حال،‌ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ارسال موشک به این کشور را رد کرده و از عدم امکان آن سخن گفت.
این مقام نظامی ایران ضمن اشاره به مساله جنگ در کشورهای عراق و سوریه آن‌ها را «محورهای مقاومت» نامید و اضافه کرد:‌ «به آن‌ها کمک‌های مستشاری و تسلیحاتی و تجهیزاتی کردیم و قرارداد بستیم و مسئول این‌ها هم سپاه پاسداران بود.»
گفتنی است تهران در حالی ارسال سلاح به یمن را رد میکند که کارشناسان سازمان ملل در ماه های نوامبر و دسامبر سال گذشته به عربستان سعودی سفر کردند تا حملات راکتی حوثی ها به ریاض را که در ماه های می، جولای، نوامبر و دسمبر صورت گرفته بود بررسی کنند. بر اساس گزارش این کارشناسان، آنها بقایای راکت ها، تجهیزات نظامی و هواپیماهای بدون سرنشینی را شناسایی کردند که مربوط به ایران بودند و پس از تحریم تسلیحاتی یمن به این کشور وارد شده اند. این کارشناسان در گزارش ۷۹ صفحه ای خود، جمهوری اسلامی را به نقض بند ۱۴ قطعنامه ۲۲۱۶ متهم کردند.
همچنین در حملات اخیر به تاسیسات نفتی آرامکو نیز، آمریکا، کشورهای اروپایی و دولت سعودی، جمهوری اسلامی را به داشتن نقش مستقیم در این حملات موشکی و پهپادی متهم کردند.

دکمه بازگشت به بالا