ایران

طرح ممنوعیت ضبط و پخش اعترافات تلویزیونی به مجلس ارایه گردید

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، طرح دو فوریتی «ممنوعیت ضبط و پخش اعترافات اشخاص از صداوسیما و دیگر رسانه‌ها» را به هیات رئيسه مجلس داده است.
در متن این طرح علاوه بر ممنوعیت «ضبط و پخش اعترافات»، پیشنهاد شده که پخش کننده علاوه بر الزام به اعاده حیثیت از متهم، به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم شود.
در بخش دیگری از این طرح پیشنهاد شده که اگر ضبط و پخش اعترافات به دستور مقامات یا ماموران حکومت انجام شده باشد، «مامور مذکور علاوه بر مجازات فوق به انفصال از خدمت و محرومیت از یک تا پنج سال از مشاغل حکومتی محکوم» شود.
در چند ماه گذشته پرونده مازیار ابراهیمی انتقادهای زیادی درباره ضبط و پخش اعترافات اجباری متهمان برانگیخته است.
مازیار ابراهیمی مرداد ۹۱ در یک برنامه تلویزیون حکومتی ایران «اعتراف کرده بود» با همکاری دستگاه‌های امنیتی اسرائیل، در ترور دانشمندان هسته‌ای ایران مشارکت داشته است.
او مرداد ۹۳ از زندان آزاد گردید. آقای ابراهیمی پس از آزادی به آلمان رفت. او در مستندی که از شبکه بی‌بی‌سی پخش شد، گفت اتهاماتش جعلی بوده و تحت شکنجه وادار به اعتراف اجباری شده است.
علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران نیز، سخنان مازیار ابراهیمی، از متهمان به ترور دانشمندان هسته‌ای ایران را، تایید کرد و گفت از این افراد «دلجویی و عذرخواهی» شده است.
همچنین محمود صادقی با بی گناه خواندن متهمان پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای اعلام کرد: وزارت اطلاعات چهار میلیارد تومان بابت جبران خسارت به این افراد پرداخت کرده است.
در نمونه ای دیگر از اعترافات اجباری تلوزیونی می توان به پخش برنامه امنیتی طراحی سوخته اشاره کرده که طی آن، اعترافاتی از سپیده قلیان و اسماعیل بخشی منتشر گردید که سپس توسط خود آنها رد گردید و گفته شد، تحت شکنجه و فشار آن حرفها را زده اند.

دکمه بازگشت به بالا