تازه‌های سیاسی

ولیهد عربستان در مورد ایران: همه گزینه‌ها باید روی میز باشد؛ اما راه حل سیاسی بر نظامی ترجیح دارد

ولیعهد عربستان در مصاحبه ای با برنامه «۶۰ دقیقه» سی‌بی‌اس ضمن آن‌که در مورد افزایش تنش‌ها در پیوند با تهران و وقوع یک درگیری نظامی احتمالی هشدار داد، گفت: حل‌وفصل سیاسی و صلح‌آمیز مسائل به‌مراتب بهتر است.
محمد بن‌سلمان در این مصاحبه اظهار داشت: او نیز همچون وزیر خارجه آمریکا، حمله به تاسیسات نفتی عربستان را «اقدام جنگی» می‌داند.
درحالیکه شورشیان حوثی مورد حمایت ایران، مسئولیت این حملات آرامکو را بر عهده گرفته اند؛ اما عربستان، ایالات متحده و کشورهای اروپایی، ایران را مسئول می دانند.
ولیعهد عربستان سعودی با تاکید بر این‌که «همه گزینه‌ها باید روی میز باشد» درباره این‌که جنگ میان عربستان سعودی و ایران چه پیامدهایی بر منطقه دارد، به شبکه سی‌بی‌اس گفت: این منطقه حدود ۳۰ درصد منابع انرژی جهان ، حدود ۲۰ درصد از معابر تجارت جهانی، حدود ۴ درصداز تولید ناخالص ملی جهان را تشکیل می‌دهد. تصور کنید همه این‌ها متوقف شود. این به معنای فروپاشی کامل اقتصاد جهان است و نه فقط عربستان سعودی یا کشورهای خاورمیانه.
محمد بن‌سلمان در عین حال هشدار داد که نتیجه این تنش‌ها می‌تواند به افزایش قابل‌توجه بهای نفت بیانجامد: «به‌طوری که در زندگی ما بی‌سابقه خواهد بود».
وی در بخشی دیگر درباره این‌که آیا پاسخ محکم به ایران «باید یک پاسخ نظامی باشد»، گفت: «امیدوارم چنین نباشد. راه حل سیاسی و صلح‌آمیز بسیار بهتر از راه حل نظامی است.»
محمد بن‌سلمان در قسمتی دیگر از مصاحبه با شبکه‌ تلویزیونی آمریکایی سی‌بی‌اس به مسائل متفاوتی، از جمله قتل جمال خاشقجی نیز اشاره کرد.
او ضمن اینکه قتل آقای خاشقجی را «یک جنایت فجیع» خواند، گفت که دستورش را نداده، اما به‌عنوان ولیعهد کشورش خود را «کاملا مسئول» می‌داند؛ زیرا وقتی جرمی علیه یک شهروند سعودی از سوی مقام‌هایی انجام شود که برای دولت کار می‌کنند، او به‌عنوان یک رهبر باید مسئولیت آن را بر عهده بگیرد.

دکمه بازگشت به بالا