ایران

شهرزاد ایزدی: زندانی شدن همسرم در ایران برای اعمال فشار و مذاکره با بریتانیاست

شهرزاد ایزدی بهنام، همسر انوشه آشوری، مهندس دو تابعیتی ۶۵ ساله که به اتهام جاسوسی برای اسرائیل در ایران زندانی است، طی یادداشتی در کارزاری اینترنتی که به تازگی برای آزادی همسر خود از زندان به راه انداخته است، تأکید کرد: نظام تهران از «اتهامات ساختگی» که به همسرش نسبت داده‌، به عنوان وسیله‌ای برای مذاکره با بریتانیا استفاده می‌کند.
در متن این کارزار، گفته شده که انوشه آشوری در ماه اوت سال ۲۰۱۷ برای دیدار با مادر ۸۶ ساله خود به ایران رفته بوده اما به دست مقامات ایرانی بازداشت شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ایزدی بهنام تمامی ادعاهای دستگاه قضایی و نهاد‌های امنیتی ایران علیه همسرش را غیر منطقی خوانده و اتهامات مطرح‌شده در مورد جاسوسی همسرش برای اسرائیل را دروغ خوانده است.
غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه پنجم شهریور در یک نشست خبری برای اولین بار از انوشه آشوری که حکم ۱۰ سال حبس تعزیری برایش صادر شده است، نام برد.
بر اساس قرائن و شواهد؛ و نظر به اظهارات سخنگوی قوه قضاییه، به نظر می‌رسد انوشه آشوری همچون ارس امیری در دام حکومت ایران برای فشار بر دوتابعیتی‌ها افتاده است.
دستگیری دوتابعیتی‌ها در ایران از سال گذشته به شدت افزایش یافته است.
علی‌ خامنه‌ای، رهبر نظام تهران؛ سال گذشته مدعی شد که جاسوسان غربی به کشور نفوذ کرده‌اند.
جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در آخرین گزارش خود نسبت در باره زندانیان دوتابعیتی در ایران ابراز نگرانی کرده و گفته است حکومت ایران از این زندانیان به عنوان اهرم فشار در سیاست‌های خارجی خود استفاده می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا