تازه‌های سیاسی

عادل الجبیر: تلاش برای راضی نگاه داشتن ایران سبب تقویت رفتارهای خصمانه این کشور شد

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی، در گفتگو با شبکه فاکس‌نیوز آمریکا تاکید کرد که سیاست‌های در پیش‌گرفته‌شده برای راضی نگاه داشتن ایران، سبب تقویت رفتارهای خصمانه این کشور شده است.
الجبیر تاکید کرد: تاریخچه ۴۰ سال گذشته ایران، تاریخچه‌ای خصمانه خصوصا علیه عربستان سعودی بوده است.
او افزود: راه‌اندازی سازوکار مالی سوئیفت، تلاشی برای راضی نگاه داشتن ایران است و «وقتی که برخی از پرداخت مبالغی یا تخصیص وام برای ایران حرف می‌زنند، درواقع تلاش می‌کنند ایران را راضی نگاه دارند و این، رفتار خصمانه ایران را تقویت می‌کند».
این مقام عالی‌رتبه دولت ریاض افزود: «ارتباط با ایران، علیرغم اینکه این کشور دست به کشتار می‌زند و نظام بین‌المللی را مختل می‌کند»، تلاشی برای راضی کردن ایران است.
الجبیر در عین حال اظهار داشت: اولین گامی که در قبال ایران باید برداشته شود، توقف روند آرام‌سازی اوضاع است.
وزیر مشاور در امور خارجه عربستان با انتقاده از چهل سال سیاست خصمانه نظام تهران تصریح کرد: «آنها به سفارتخانه‌هایمان حمله کردند، به دنبال متوقف کردن حج برآمدند، دست به ترور دیپلمات‌هایمان در چند کشور زدند، هسته‌های تروریستی در کشورمان ایجاد کردند و بمب‌گذاری‌های سال ۱۹۹۶ در برج‌های الخُبَر را انجام دادند و این فهرست، طولانی و طولانی‌تر است».
الجبیر افزود: «ایران باید انتخاب کند که می‌خواهد یک حکومت باشد یا یک انقلاب. اگر یک حکومت است پس باید به قوانین بین‌المللی و حاکمیت کشورها و اصل عدم دخالت در امور دیگر کشورها ملزم شده و به آن احترام بگذارد.»
او در پایان گفت: «ما پیش از این به تلاشی جهانی برای مقابله با رفتار خصمانه ایران دعوت کرده و باز این دعوت را تکرار می‌کنییم».

دکمه بازگشت به بالا