تازه‌های سیاسی

فرانسه، آلمان و بریتانیا: ایران مسئول حملات به تاسیسات نفتی عربستان است

رهبران فرانسه، آلمان و بریتانیا در بیانیه مشترکی اعلام کردند که ایران مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، امانوئل مکرون، آنگلا مرکل و بوریس جانسون در بیانیه‌شان گفته‌اند: «روشن است که ایران پشت حمله به تاسیسات نفتی عربستان قرار دارد. هیچ توضیح و احتمالی دیگری وجود ندارد».
آنها اضافه کرده‌اند، این حملات همچنین ضرورت عدم تشدید تنش در منطقه را نشان می‌دهد و بر لزوم تلاش‌های مداوم دیپلماتیک با تعامل همه طرف‌ها تاکید دارد.
دو تاسیسات مهم نفتی عربستان سعودی روز ۲۳ شهریور هدف حملات موشکی و پهپادی قرار گرفت و باعث کاهش نیمی از تولید نفت این کشور شد.
ریاض و واشینگتن در این زمینه انگشت اتهام را به طرف ایران گرفته‌اند ولی تهران این اتهام را رد کرده است.
حوثی‌های یمن که از سوی ایران حمایت می‌شوند مسئولیت این حمله را به عهده گرفته‌اند ولی آمریکا و عربستان این ادعا را رد کرده و گفته‌اند که حمله از طرف شمال خاک عربستان بوده و با توجه به دقت و پیچیدگی آن، کار ایران است.
رهبران این سه کشور اروپایی همچنین در بیانیه خود تصریح کرده‌اند: «زمان آن فرا رسیده است که ایران مذاکرات درازمدت برای برنامه اتمی و امنیت منطقه از جمله برنامه موشکی خود را بپذیرد».
رهبران فرانسه، آلمان و بریتانیا در بیانیه مشترک خود افزوده‌اند: ما از ایران می‌خواهیم از هرگونه تحریک و تشدید تنش خودداری کند.
در مقابل؛ وزارت خارجه ایران روز سه‌شنبه، دوم مهرماه، بیانیه سه کشور اروپایی درباره مذاکرات جدید درباره برنامه اتمی و موشکی تهران را «تکرار طوطی‌وار ادعاها و درخواست‌های» آمریکا خوانده است.

دکمه بازگشت به بالا