تازه‌های سیاسی

ابراز آمادگی مشروط حسن روحانی برای دیدار با دونالد ترامپ

خبرگزاری آلمان روز دوشنبه اول مهرماه خبر از دیدار و گفت‌وگوی میان ظریف وزیرخارجه جمهوری اسلامی با همتای فرانسوی اش، ژان ایو لو دریان داده است.
گفته می شود فرانسه در پی تشدید تنش در خلیج فارس نقش میانجی را در مناقشه میان ایران و آمریکا برعهده گرفته است و در همین راستا، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه طی هفته‌های گذشته بارها با روسای جمهوری ایران و آمریکا تماس تلفنی داشته است.
گفته می‌شود که وزیران امور خارجه دو کشور ایران و فرانسه پیش از شروع کار رسمی مجمع عمومی سازمان ملل متحد با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند. خبرگزاری آلمان خبر دیدار این دو سیاستمدار را به نقل از یکی از همراهان هیئت ایرانی در نیویورک منتشر کرده است.
از سوی دیگر، انتشار دو پست توییتری بار دیگر به امید برگزاری دیدار بین روحانی و ترامپ دامن زده است. کریستین امان‌پور خبرنگار ارشد سی‌ان‌ان با انتشار دو پست توییتری از آمادگی مشروط حسن روحانی برای دیدار و گفت‌وگو با دونالد ترامپ سخن گفته است.
امان‌پور به نقل از وزیرخارجه جمهوری اسلامی نوشته است که ایران برای حل مسالمت آمیز مناقشه خود با آمریکا حتی آمادگی پذیرش “نظارت دائمی” بر فعالیت‌های هسته‌ای خود را دارد.
خانم امان‌پور در این پست توییتری به نقل از ظریف نوشته است که روحانی در صورت لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا در ازای اعمال نظارت دائمی بر فعالیت‌های هسته‌ای حاضر به دیدار و گفت‌وگو با دونالد ترامپ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد است.
در یک پست توییتری دیگر، امان‌پور به نقل از ظریف گفته است: «شاخه زیتون همیشه روی میز قرار داشته است. ولی ما یک بار دیگر نیز این شاخه زیتون را نشان می‌دهیم.
شاخه زیتون اشاره به ماجرایی است که طی آن جورج بوش پدر در یک سخنرانی برای آزادسازی گروگان های آمریکایی در لبنان به شکل غیرمستقیمی از ایران درخواست کمک کرد. او در آن سخنرانی خطاب به جمهوری اسلامی گفت: اگر مساعدتی در اینجا بشود٬ برای دورانی طولانی در خاطر خواهد ماند. حسن نیت٬ حسن نیت می‌آورد.
آقای بوش بعدها این جملات را “شاخه زیتونی” توصیف نمود که به سوی ایران دراز کرد بود تا در روابط دو کشور تغییراتی آغاز شود.

دکمه بازگشت به بالا