تازه‌های سیاسی

وزیر خارجه فرانسه: اولویت اول کاهش تنش در خلیج فارس است، نه دیدار روحانی و ترامپ

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس ژان ایو لودریان بامداد دوشنبه یکم مهر ماه در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح «توقف در برابر توقف» فرانسه که در حاشیه اجلاس گروه ۷ مطرح شد گفت: منطق این طرح این بود که ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ برگردد و این بدان معنا بود که ایران از برخی اقدامات صرف‌نظر کند و در مقابل مشوق‌های مالی برای ادامه مذاکرات درباره توافق هسته‌ای و همینطور مسائل منطقه‌ای دریافت کند.
به گفته لودریان اما امروز با توجه به «کاهش تعهدات ایران در برجام» و حملات ۱۴ سپتامبر به تأسیسات نفتی عربستان سعودی چارچوب مذاکره کوچک‌تر شده است.
ترکی المالکی، سخنگوی وزارت دفاع عربستان چهارشنبه ۲۷ شهریور در یک نشست خبری ادعا کرد که حمله به تأسیسات نفتی عربستان از شمال خلیج فارس و با موشک‌های‌ نقطه‌زن کروز «یا علی» و چندین فروند پهپاد سپاه پاسداران و با استفاده از سیستم موقعیت‌یاب «جی پی اس» انجام شده است. به درخواست پادشاهی سعودی، کارشناسان سازمان ملل متحد برای تحقیق درباره عامل و منشأ حمله به تأسیسات نفتی بقیق و میدان نفتی خریص راهی عربستان سعودی شدند.
لودریان در ادامه نشست خبری خود گفت به نظر فرانسه بسیار نامحتمل است که حوثی‌های یمن عامل حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی باشند. با این‌حال فرانسه از تحقیقات سازمان ملل به درخواست پادشاهی سعودی استقبال می‌کند. لودریان همچنین اظهار داشت: دیدار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، موضوع رده اول نیست. آن‌چه در اولویت است، این است که بتوانیم مسیر تنش‌زدایی را دوباره با عاملانی متفاوت، پیش بگیریم.

دکمه بازگشت به بالا